10-6-2022 van Bø i Andoy naar Svolvær 200 km

10 juni 2022 - Svolvær, Noorwegen

Vandaag was de dag van de bruggen, tunnels, variërend van 400 meter tot 7 km, maar vooral van de zon en de strak blauwe hemel. We ontdekten vandaag dan ook dat de wereld er opeens heel anders uitziet en een ander gevoel geeft…..We hadden besloten vandaag niet met de Ferry over te steken ( waarom zou dat ook al weer zijn) en er een mooie autorit inclusief 2 musea van te maken. Het eerste museum was een handelshuis in Jennestad, maar helaas waren we daar te vroeg en was het nog niet open. We zouden 45 minuten moeten wachten en dat vonden we te lang. Daarom reden we door naar Stokmarknes om een bezoek te brengen aan het Hurtigrutemuseum te brengen. Hurtigruten, betekenis is snelle route, is bekend van de scheepvaart en met name van de boten die de post bezorgden. Een van die boten, de Finnmarken, werd in de haven van Stokmarknes gelegd en daaromheen is een prachtig gebouw neer gezet. Zo kun je de boot op originele grootte en deels nog ingericht zoals hij was bezoeken. Erg leuk…. Na dit bezoek vertrokken we naar Svolvær op de Lofoten. Zodra we door de eerste tunnel van de dag waren, reden we de zon tegemoet en was de hemel strakblauw. Daardoor ziet ook de omgeving er ineens heel anders, veel vriendelijker, uit en was ook de natuur anders dan de afgelopen dagen. De natuur is groener en uitgestrekter en het water is ineens veel groener/ blauwer dan op de Vesterålen, kortom het ziet er heel anders uit. Voor het eerst komen we in een stadje waar het druk is, waar veel toeristen rondlopen,  terrasjes en veel hotels zijn en waar een boot van de Hurtigruten aangemeerd ligt. We blijven hier nog een dag en hopen op nog zo’n mooie dag morgen, maar de voorspellingen zijn wat dat betreft niet positief…….