17-6-2022 Molde- Hjelle met omweg 225 km

17 juni 2022 - Hjelle, Noorwegen

Vandaag hebben we de mooiste reisdag van deze vakantie gehad deels omdat we vertrokken met de zon en deels omdat de route die we gekozen hadden echt geweldig was. De dag startte met een korte overtocht met de Ferry. Het was mooi weer en hij duurde maar 20 minuten, geen probleem dus. Alle overtochten en tolwegen worden via je kentekennummer gedeclareerd en we zijn benieuwd hoe hoog de rekening ervan is. Het schijnt wel even te duren voor je die binnen krijgt dus we kunnen er nog wel voor sparen.…We wilden twee Fjordenroutes, die aanbevolen werden, rijden en begonnen met de Trolligstvei, die ons naar de Trolligsten, een berg op 800 meter voerde. De berg was niet zo hoog, maar de route leidde ons door 11 haarspeldbochten naar boven en bood spectaculair  uitzicht op de bergen, waar de duizenden liters water in de vorm van stromen, beekjes en watervallen naar beneden kwamen. Het is onvoorstelbaar hoeveel water we vandaag uit de bergen hebben zien komen…. Boven op de berg hebben we een wandeling gemaakt waarbij je in de diepte kon kijken hoe de autoweg zich omhoog slingerde en waar we gereden hadden.We boften daarnaast, want het was droog en de temperatuur was aangenaam, zodat we mooie foto’s konden maken. Na de afdaling van deze berg, waarbij we aan beide kanten van de weg weer meters hoge sneeuw zagen,  gingen we naar het Geirangerfjord. We reden nu tussen twee woeste bergen de kilometers omhoog en zagen in de diepte het schip van de Hurtigruten varen. Voor mij paste dit beeld bij de verwachting die ik van de fjorden had, maar die dan pas in dit deel van Noorwegen zichtbaar werd. Het is hier veel toeristischer en drukker dan op de Lofoten. Ook veel Nederlandse campertoeristen. Campers zijn hier zo wie zo geliefd ook bij de Noren, want bij veel huizen zie je er een op de oprit staan. Helaas was het vanaf 14.00 gaan regen en werden de uitzichten daardoor niet zo mooi als ‘s morgens. De laatste 25 km die we afdaalden naar ons hotel, reden we voornamelijk door tunnels. Bij elke tunnel ben ik weer verbaasd als ik erover na denk hoe ze gemaakt worden, zo dwars door de bergen of zelfs onder het water door. Ons hotel ligt aan een meer en we kijken zo tegen de bergen omhoog en zien een waterval naar beneden stromen. Het is grijs en mistig of laaghangende bewolking maar droog….

5F731063-53B1-4ABD-864C-75AC337E28A2EF21B344-75AD-4FEC-923F-875B26E69AD1

DSC_0435

1. Ruud en Toontje:
    17 juni 2022
    Gelukkig een opgewekt verslag van jullie Scandinaviëtoer. En wat zon er bij doet zoveel goed, ook voor jullie die niet echt zonaanbidders zijn.
    Hier is het snoeiheet, dus dat is ook niet alles. Mooie foto’s zien we, prachtige kleuren hoor. Mooi vervolg van jullie reis.
  2. Corine:
    17 juni 2022
    Hele mooie foto’s inderdaad. Mooi voor vergrotingen. Hopelijk blijft het weer wat vriendelijk.
  3. Fred de Bruijn:
    18 juni 2022
    veel bochten om boven te komen ,maar daarna mooie uitzichten,
  4. Aag:
    18 juni 2022
    Mooi daar, en lekker rijden hé, die haarspeldbochten!
  5. Lidia:
    26 juni 2022
    Wat een mooie reis. De rekening voor de tol kan heeeeeel lang op zich laten wachten. Wij hebben hem nog steeds niet en zijn in 2019 in noorwegen geweest. 🤫
  6. Yvonne:
    26 juni 2022
    Ohhh das een geruststelling…