30-12-2016 naar Melbourne

30 december 2016 - Melbourne, Australië

IMG_0279

Voor vandaag hebben we om 13.30 in Portsea snorkelen geboekt. Portsea ligt aan het uiterste puntje van de baai 40 km van Mornington. Aangezien het waarschijnlijk wel druk zou zijn met strandgangers, besloten we meteen na het ontbijt daar naar toe te rijden. Het was de eerste keer dat het ontbijt bij de overnachting inbegrepen zat en het was prima verzorgd. Ook onze kamer was ruim en eigenlijk zijn de hotels muv de eerste ruim, netjes en rustig.

Na uitgecheckt te hebben, zaten we om 9.45 uur in de auto en konden we het eerste stuk over de Highway rijden. De laatste 25 km gingen langs de strandweg en daar was het al redelijk druk ook al was het vandaag niet echt warm. Ik wist niet dat Australiërs net zulke kampeerliefhebbers zijn als een groot aantal Nederlanders. Er zijn hier heel veel campings, holiday parks, resorts en zelfs aan de kant van de doorgaande weg, waar bij ons eerst nog de duinen zijn, staan hier de tenten, caravans en campers hutjemutje naast en bijna tegen elkaar en zo goed als aan het strand. Ook zien we hele kleine strandhuisjes, zoals wij ze ook kennen, boven aan het strand staan en zijn er stukken waar aan de strandkant huizen en appartementen aan het strand staan en ommuurd zijn.

Tegen 11.00 uur, rijkelijk vroeg, waren we in Portsea en kregen we te horen dat we er pas echt om 13.30 hoefden te zijn, badpak aan en handdoek mee. De auto moesten we ergens anders parkeren, want hij mocht daar maar 2 uur blijven staan en anders liepen we kans op een bekeuring. Gelukkig konden we de auto dichtbij in een zijstraat parkeren en hebben we ons tot 13.00 vermaakt door koffie te drinken, een broodje te eten en de pier op te gaan en een wandeling naar boven te maken. Toen het tijd was om ons te gaan melden, hebben we bij de auto onze zwemspullen gehaald en ons omgekleed in een van de openbare toiletten. Na een formulier ingevuld te hebben, kregen we onze wetsuits, flippers en duikbril, konden we onze waardevolle spullen en andere kleren daar achter laten en liepen we op blote voeten........ naar het strand. Dit was ongeveer 100 meter over straat en grint en dat viel niet mee. Mijn voeten deden zeer en of ik nu langzaam of snel liep, ik voelde ieder steentje en heb bewondering voor al die locals hier die op hun blote voeten lopen alsof het niets is!

In optocht en blote voeten dus naar het strand en de zee in, die best nog fris was. Na de uitleg over hoe de duikbril te gebruiken en hoe te ademen, gingen we op weg en zwommen we een stuk de zee in, ondertussen proberend te snorkelen en te kijken of er iets leuks langs kwam. Joost had 5 jaar geleden al gesnorkeld en het ging hem meteen weer goed af. Aangezien ik 5 jaar gelden door zeeziekte niet aan snorkelen was toe gekomen, was dit mijn eerste keer. Het viel niet mee, maar lukte wel een paar keer onder water te kijken zonder een hoop zeewater binnen te krijgen. Naast snorkelen zwommen we ook verder en dat kostte me zo veel energie dat ik buiten adem raakte en daardoor niet aan snorkelen toekwam. Halverwege ben ik gestopt, balen maar ik was kapot... Joost heeft het afgemaakt en vertelde dat er niet zo heel  veel te zien was en het niet te vergelijken was met 5 jaar geleden in Cairns. Tegen 15.45 reden we, na nog een koel drankje genomen te hebben, richting Melbourne waar we door de drukte pas tegen 18.45 in ons hotel aankwamen. Via Googlemaps vonden we op redelijke afstand een Indiaas restaurant waar we heerlijk gegeten hebben. Bij terugkeer in het hotel hebben we Steffie gebeld, zij is vandaag jarig en we moesten haar natuurlijk even feliciteren. Morgen een hele dag in Melbourne een leuke afwisseling en ben benieuwd wat we er gaan zien en merken van Oud en Nieuw.....

1. Helma en willem:
    Hoi globetrotters ,
    Wat jammer Yvonne dat het niet gelukt is met snorkelen.
    Maar jullie zien boven water ook heel veel moois dat is wel een troost hopelijk.
    het aftellen is gestart en jullie zijn de eerste die het nieuwe jaar mogen begroeten. Dus ik wens jullie alvast een heel mooi en liefdevol 2017 .
    De start is in ieder geval al helemaal geweldig!

Xx Helma en Willem
  2. Gijs:
    30 december 2016
    Leuke verhalen hoor, ouwe snorkelaars! Tip voor de volgende vakantie: Thailand of India?! Het eten daar bevalt jullie in ieder geval al ;-)
  3. Maria rikkerink:
    30 december 2016
    hartelijk gefeliciteerd met jullie dochter.
  4. Jenny:
    30 december 2016
    Wat leuk om jullie reiservaringen weer op deze manier te kunnen volgen. Gefeliciteerd met Steffie en alvast een mooie jaarwisseling gewenst.
  5. Corine:
    30 december 2016
    Fijn voor Joost dat hij t snorkelen weer leuk vond en het nog kon. Yvonne 2017 gaan snorkelen en volgend jaar terug gaan.
    Gefeliciteerd met Steffi. Ook spannend dat ze nu gaat verhuizen.
  6. Marja Broeders:
    31 december 2016
    Ha Kantje en Joost, fijn om weer mee te genieten van jullie reis.
    Geniet, geniet.