31-12-2016 Melbourne

31 december 2016 - Melbourne, Australië

DSCN1715DSCN1733DSCN1752IMG_3145

Voor het gemak ontbijten we in ons hotel en wat we verwachtten, blijkt waar te zijn....het ontbijt is heel goed en uitgebreid maar stinkend duur. Voor een keer niet erg, maar morgen gaan we ergens anders heen! Vandaag gaan we geen natuur maar cultuur snuiven, een welkome afwisseling. We nemen de tram, die vlak achter ons hotel loopt en binnen 10 minuten zitten we in het centrum van Melbourne bij het Flinders Station. We besluiten als eerste naar het Immigratie Museum te gaan en dat is op loopafstand. Langs de zijkant van het station lopen we tevens langs de rand van het centrum en we schrikken van de vele daklozen die daar hun woonruimte ingericht hebben soms zelfs voorzien van voorraadkast in de vensterbank van een raam. Matrassen, dekens, winkelwagens, tassen etc. liggen van iedere dakloze op een vaste plek zo te zien, vaak ligt er ook nog iemand te slapen. Het is toch shocking te zien dat het er zo veel zijn en ook in de winkelstraten komen we er in de loop van de dag nog meer tegen.

Tijdens de wandeling naar Het Immigratie Museum zien we een afwisseling van oude Engels aandoende gebouwen, die geflankeerd worden door hyper moderne flatgebouwen. De tramstellen variëren van modern tot ouderwets, een leuke afwisseling. Het museum is in een groot oud gebouw, waar ook aan de binnenkant de vele oude elementen bewaard zijn gebleven. De tentoonstelling over de historie van Melbourne is indrukwekkend en mooi en leert ons, dat Engelsen en Aziaten in grote getallen zijn geëmigreerd. Over het aantal Nederlanders, waarvan wij vaak denken dat er zoveel weg getrokken zijn naar Australië , wordt niet eens gesproken.

Het loopt tegen 12.30 en na eerst een broodje gegeten te hebben, besluiten we naar de Old Melbourne Gaol te gaan, het oude politiebureau met gevangenis. Daar aangekomen kunnen we eerst aansluiten bij een tour, die ons meeneemt naar het politiebureau en waar we gearresteerd worden en meemaken hoe het dan verloopt. We komen in het cellenblok, worden opgesloten en in het donker gezet en daarna mogen we even luchten. Na een half uurtje worden we weer vrijgelaten en mogen we onze tocht in het andere deel van de gevangenis zelf voortzetten. Hier konden we nog 3 verdiepingen bezichtigen waar allerlei foto's en verhalen over boeven te zien en te lezen waren. Tot slot zijn we nog naar het Melbourne Museum geweest, waar we nog net ruim een uur een tentoonstelling naar keuze konden bezichtigen. Joost naar iets over Darwin en ik naar iets over The first Nation, over de Aboriginals, waar de geschiedenis over de Lost Generation, de kinderen van Aboriginals die in opdracht van de regering na de geboorte afgenomen werden en ter adoptie onder gebracht werden bij blanke echtparen die ze dan opvoedden, weer diepe indruk op me maakte.

Na een drankje in een Pub gingen we op zoek naar een eettentje en dat lukte  in China Town heel erg goed. Toen we tegen 19.30 weer op straat kwamen, werd het drukker en drukker in het centrum. Aangezien we al vanaf vanmorgen 10.00 op pad waren en geen jas bij ons hadden, besloten we, ook omdat het frisser werd, naar het hotel terug te gaan. Het centrum werd aan alle kanten afgesloten voor verkeer en langs de rivier werd het, in afwachting van het vuurwerk, een drukte van belang. Ik neem aan dat we er wel wat van zullen horen, maar niet veel van zullen zien na een heerlijke dag in deze mooie stad.

1. Aag:
    31 december 2016
    Gelukkig hebben ze jullie daar niet gehouden.....(in die gevangenis bedoel ik). En ja, die daklozen....en de Aboriginals.....
    Maar jullie hebben toch weer genoten!
    Fijne jaarwisseling!
  2. Marianne en Hans:
    31 december 2016
    Wij wensen jullie een gezond 2017 toe. En ook ontslag uit de bajes zodat jullie deze rondreis voort kunnen zetten.