7-1-2017 naar Echuca

7 januari 2017 - Echuca, Australië

DSCN2184DSCN2185DSCN2190DSC_0525DSC_0527

Vannacht geen last gehad van de hitte en na een goed ontbijt al weer bijtijds op pad. Tegen 9.45 reden we weg en was het al weer 27 graden, in de loop van de dag hebben we zelfs weer 37 gezien. Volgens een local is het nog niet eens zo warm en komt de temperatuur vaak boven de 40 graden uit. We hebben dus mazzel. Vanwege de warmte hebben we besloten vandaag onderweg naar Echuca om in Bendigo te stoppen en daar een bezoek te brengen aan de Central Deborah Goldmine waar nog tot 1953 goud gewonnen werd. Je kunt uit diverse tours kiezen waarmee je van 61- 228 meter diep de goudmijn in gaat met een gids. Wij kozen voor de eenvoudige variant en zijn met helm en een lamp erop naar 61 meter diep de mijnschacht in gegaan. Onder leiding van een gids kregen we uitleg over de omstandigheden waaronder de werklui moesten werken en met welk gereedschap ze dat deden. Het was een leuke rondleiding met een enthousiaste gids. Daarna kon je zelf nog op het terrein rondkijken.

Tegen 14.00 gingen we op weg naar Echuca nog ruim 100 km. Het landschap in deze streek is vlakker en de groene en goudkleurige landerijen wisselen elkaar af. De wegen zijn goed en breed, zijn soms vierbaans maar meestal tweebaans en gaan dwars door stadjes. De stadjes hebben meestal een kern met een kerk, stadhuis en wat winkels. Als het een grotere stad is, zijn er meer winkels, die in een lange straat naast elkaar staan en door veranda's overkapt worden ivm de hitte. Behalve in de echte grote steden als Sydney, Melbourne, Brisbane etc, zie je eigenlijk nergens hoogbouw. De huizen bestaan ook vaak uit een verdieping en in sommige stadjes staan ze wel heel dicht tegen elkaar aan. Vaak zie je dat de daken van de huizen, waar ijzeren golfplaten op liggen, onder invloed van het weer helemaal verroest zijn. Dit geeft een armoedige indruk.

Het rijden valt op sommige momenten van de dag en met deze hitte en felle zon, niet altijd mee. Ook vandaag zijn we vlak voor we bij ons hotel waren toch maar even gestopt om iets te drinken en even te ontspannen. Tegen 16.00 waren we bij ons hotel en hebben we heerlijk de airco aangezet om af te koelen.

Voor het eten besloten we dit keer eens  homefood te gaan eten en kwamen uit bij een restaurant, waar we al snel nadat ons eten geserveerd was, wisten waarom we dat zo weinig uitkiezen en zo graag naar de Thai, Chinees, Indiër of Italiaan gaan. Het eten bestond alleen uit een enorm stuk vlees met friet en wat sla en het geeft mij het gevoel dat ik heel ongezond gegeten heb! Morgen waarschijnlijk weer gewoon.......

1. Maarten Vreeburg:
    7 januari 2017
    Hoi Yvonne en Joost,
    Vandaag een receptie gehad bij de Ijzeren Man ter ere van de 50ste verjaardag van Mireille. Was erg gezellig. Ze zijn weer dolblij dat ze in jullie huis konden. Vrijdag nemen we alweer afscheid van ze. De tijd vliegt. Fijne vakantie verder en goede terugreis!
  2. Corine:
    8 januari 2017
    Heb je ook zelf goud kunnen delven? Vast voor de volgende reis. Naar China toch.
    Voortaan lekkers Thais eten. Thuis kun je nog lang genoeg homefood eten. Geniet nog van de laatste week