5-6-2022 van Alta naar Tromsø 545 in plaats van 300 km

5 juni 2022 - Tromsø, Noorwegen

Waar we dachten vandaag een korte rit te hebben, bleek deze bijna het dubbele aantal km te worden vanwege wegwerkzaamheden op de gangbare route, die daardoor niet bruikbaar was. Na een goede nacht, overigens nog steeds niet donker, en een prima ontbijt zaten we om 9.15 in de auto. We moesten terug naar Finland om de andere route te kunnen rijden, die ons naar Tromsø zou brengen. Vandaag was er weinig verkeer op de weg en beperkte het zich tot veel campers, auto’s met caravans en motorrijders, waaronder de nodige Nederlanders. Rijden in Noorwegen was veel stijgen, dalen en veel bochten terwijl het in Finland wat vlakker en minder bochtig is. In beide landen was de winter nog niet helemaal verdwenen en zagen we weer de nodige sneeuwresten, stukken bevroren meren en hard stromende riviertjes. In Finland stonden ook nog hele stukken land onder water, zag je soms alleen de kruinen van bomen en stonden zelfs de elektriciteit palen voor een deel onder water.  We zagen onderweg  in Finland veel rendieren, geen elanden,  die langs de weg in de berm liepen te grazen. Tegen het einde van de middag hebben we een enorme regenbui gehad en aangekomen in Tromsø, tegen 17.00, bleef het miezeren, waardoor we geen zin meer hadden om nog naar de kabelbaan, waarvoor we een kaartje hebben, te gaan. Misschien lukt het morgen om ze nog te gebruiken……