12-6-2022 van Svolvær naar Fauske 468 km

12 juni 2022 - Fauske, Noorwegen

Vanmorgen zag het er weer grijs en troosteloos uit. We konden kiezen: met de Ferry oversteken en daarna 250 km rijden of via Narvik over land gaan en in Narvik het Oorlogsmuseum bezoeken. Voor mij was de keuze snel gemaakt….het werd optie twee, ook al betekende dit dat we 468 km moesten rijden. De hele reis tot Narvik hadden we regen en was het grijs. Tegen 12.30 waren we bij het Oorlogsmuseum en leerden we nog wat nieuwe dingen over de rol en het lot van Noorwegen in de jaren 1940-1945. Na een broodje/ taartje en kop koffie als lunch, begonnen we aan de rit naar Fauske. Het weer klaarde op, de zon kwam tevoorschijn en de rit leidde ons de bergen in, waar we ineens weer tussen de sneeuw reden en waar, bij een temperatuur van 15 graden,  liters sneeuwwater in de vele stroompjes langs de weg naar beneden kwamen. Ook zagen we in de bergen de nodige watervallen. Alles verliep voorspoedig tot we in een file terecht kwamen en zeker 20-30 minuten stil stonden. Wat bleek: het verkeer kon maar één rijstrook gebruiken en moest om de beurt achter een volgauto aan rijden. De volgauto bleek de auto’s, campers, vrachtauto’s en caravans vanaf de boot naar boven te brengen en ons vervolgens op te halen en naar de boot brengen…..De weg liep niet verder en je kon alleen maar op een grote boot ( veerpont) naar de overkant waar de weg naar Fauske zich vervolgde. Gelukkig was het water heel kalm en stonden we met een half uurtje aan de overkant. Vanaf hier was het een afwisseling van bruggen en later zeker 10-12 tunnels die de weg door de bergen vervolgde. Het was een lange dag , we waren pas om 18.45 in ons hotel, maar de dag was zeker de moeite waard.