1-1-2017 naar Apollo Bay

1 januari 2017 - Apollo Bay, Australië

DSCN1756DSCN1775DSCN1779DSC_0212DSC_0217DSC_0228DSC_0230DSC_0236

Het nieuwe jaar begint qua weer niet zoals we de laatste dagen gehad hebben. Het is grijs en fris, 14-18 graden en als we in Melbourne wegrijden regent het ook een tijd. We volgen de M1 een 6 baans snelweg, vergelijkbaar met de A2, waar je maximaal 100 km per uur mag rijden. Wat blijkt? De verharde strook naast de buitenste witte belijning, die soms 30 cm maar ook wel eens 1 meter breed is, ligt daar voor......de fietsers!!! Regelmatig wordt vriendelijk verzocht rekening te houden met deze weggebruikers en ze de ruimte te geven. We komen ze nog tegen ook, levensgevaarlijk.......

Nadat we ons ontbijt, bestaande uit een beker koffie en een muffin of donut, bij een tankstation genuttigd hebben, rijden we verder richting de Great Ocean Road die bij Torquay, 45 km voorbij Melbourne begint en bekend staat om zijn schoonheid. Het eerste stuk rijden we wat meer landinwaarts en zien weinig van de schoonheid. We rijden naar Geelong, een plaats die bekend staat om het Nationale Wol museum, waar we een bezoek aan brengen en waar we meteen ook gaan lunchen. Daarna rijden we verder naar Lorne en komen in de file terecht. Veel dagjesmensen zoeken ander vertier nu het geen echt strandweer is en er blijkt een braderie in een van de dorpen te zijn. Er zijn natuurlijk altijd echte diehards die op een dag als vandaag toch de zee in gaan en daar soms met 15 man op een rij met hun surfplank liggen te wachten op die ene golf, die hun meeneemt en waarin ze op hun board kunnen gaan staan en terug naar het strand boarden. Aan sommige stranden kan het wel, bij andere weer niet.

We slaan af om de Erskine Falls te bezoeken. Deze liggen 8 km landinwaarts aan een bergachtige weg in de bossen verscholen. Je kunt zowel naar de bovenkant als naar de onderkant van de waterval wandelen en moet hiervoor behoorlijk wat trappen beklimmen. Onze beweging vandaag wel weer gehad.

Als we vervolgens weer op de Great Ocean Road komen, is de file voorbij en kunnen we de laatste kilometers op ons gemak verder rijden. Dit laatste stuk rijden we direct aan de zeekant en zo kunnen we genieten van het uitzicht, dat er ondanks het gebrek aan zon, toch indrukwekkend uitzien. Tegen 17.00 komen we in ons motel aan in Apollo Bay waar we ook morgen de dag door zullen brengen.

1. Marja:
    1 januari 2017
    Gelukkig Nieuwjaar! Nog een fijne reis en tot MEE(r).
  2. Lieke Schellekens - Bonten ;):
    2 januari 2017
    Wat heerlijk om te lezen en wat een mooie foto's!
    Wat een goed begin van 2017 voor jullie!
    Groetjes, Lieke
  3. Corine:
    3 januari 2017
    Joost denk aan Oostenrijk toen wij aan t fietsen waren en al die vriendelijke Oostenrijkers zo mooi aan de kant gingen voor ons. Nou is t jou beurt. Blijf genieten van aal t moois