24-7-2019 van Monument Valley naar Lake Powell/ Page 206 km

25 juli 2019 - Wahweap, California, Verenigde Staten

We moesten vanmorgen vroeg op, want we hadden een Jeep tour van 3,5 uur geboekt en moesten om 7.00 uur ons toegangsbewijs ophalen en om 7.50 uur klaar staan. Daarom de wekker gezet, maar we waren voor dat hij afliep om 6.30 uur al wakker. Ruim de tijd om ons te douchen, te melden en te ontbijten. Uitchecken zou om 11.00 uur moeten, de tour zou tot 11.30 uur duren, dus vroegen we of we gebruik mochten maken van een late checkout en dat was geen probleem. De kamer mocht tot 12.00 uur op onze naam blijven staan, zodat alles in de ijskast kon blijven staan en niet al in de hete auto gezet hoefde te worden. Onze koffers waren ingepakt en stonden klaar.

Wij verblijven op dit moment in het gebied van de Navajo, waarvan er nog 300.000 verdeeld over de 4 staten Utah, Colorado,  Arizona en New Mexico, leven. In Monument Valley komen jongeren naar de Navajo school om daar hun cultuur te leren.  Met een wagen waar 20 personen in konden, we een dak boven ons hoofd hadden en de zijkanten omlaag gedaan konden worden, mocht het gaan regenen, vertrokken we. Er zat een Nederlands gezin met twee volwassen zonen uit Gilze Rijen, dat voelde vertrouwd ;) we komen namelijk maar heel weinig landgenoten tegen....

Onze gids en chauffeur was Larry, een Navajo en hij liet ons tijdens de tour kennismaken met heel wat familieleden van hem, beginnend bij zijn zus die in een traditionele Hogan, hut, liet zien hoe de kleden gemaakt worden. Tevens vertelde Larry ons een en ander over de cultuur van de Navajo en hoe de Hogan gebouwd werd.....van dikke stammen Cederhout en volgens een vast patroon zoals de deur gericht naar het oosten, altijd een open dak en de vorm van de Hoganis van binnen 9 hoekig, het symbool van 9 maanden zwangerschap. Er zijn speciale Hogan voor de vrouwen, ze zijn aan de buitenkant aan de grote ronde vorm te herkennen. Deze zijn groot omdat daar alle maaltijden, feesten en vergaderingen gehouden worden. Voor de mannen wordt een kleine puntige Hogan gebouwd, hij slaapt er alleen. Larry vertelde nog  meer mooie gebruiken en gewoontes, maar dat voert nu te ver.

Na het bezoek aan zijn zus reden we Monument Valley in en bracht Larry ons bij allerlei mooie plekken en vertelde de oorsprong van de namen die de rode rotsen hebben gekregen. Ook bracht hij ons naar een rots waar hij samen met een oom een muzikaal optreden gaf en liet hij de beroemde rotsen uit de films van John Wayne zien. Een mooie tour met een goede gids en chauffeur. Bij de start van de tocht was het heerlijk, bij het terug rijden tegen 11.00-11.15 uur werd het al behoorlijk warm.

Tegen 12.00 uur hadden we de auto ingepakt en gingen we op weg naar Lake Powell. De rit van ruim 200 km bracht  ons tegen 15.00 uur bij ons hotel, dit keer op een Resort bij de stad Page en aan het Lake Powell. In de tijd moesten we ineens onze klok een uur terug zetten......Het Resort is groot en druk, niet wat we gewend zijn, de kamer is prima, maar met een minpuntje: geen of nauwelijks WiFi op de kamer. Hiervoor moet je in de Lobby gaan zitten en dat doen velen dan ook zowel overdag als ‘s avonds. Wat hier  nu ook opvalt is, dat de hitte voelbaar en zwaar op je hangt, het lijkt er op alsof de vochtigheidsgraad veel hoger is en het lijkt een beetje op de hitte in Vietnam en Cambodja.

Omdat het nog vroeg was, besloten we toch nog even rond te rijden en een bezoek te brengen aan het Bezoekerscentrum van de Carl Hayden dam, die we morgen gaan bekijken. Verder nog even rond gereden, maar we waren moe en besloten terug te gaan naar het hotel, waar we ook gegeten hebben.

DSC_0693DSC_0686DSC_0782DSC_0719DSC_0735DSC_0778DSC_0777DSC_0760DSC_0762DSC_0750DSC_0744

1. Annette:
    25 juli 2019
    Wat een indrukken, een prachtige reis