27-7-2019 Mesa Verde National Park

28 juli 2019 - Mesa Verde, Verenigde Staten

Voor vanmorgen stond er een Tour gepland die om 8.00 uur zou starten. We waren bijtijds wakker, konden op ons gemak ontbijten en werden keurig op tijd opgehaald voor de Tour, die de 700 YearsTour heette. Hij zou 4 uur duren en we zouden de geschiedenis van de Mesa Verde horen, met de bus een route rijden en stoppen bij bezienswaardigheden. Aan het eind zouden we zouden nog een bezoek brengen aan het Cliff Palace.

Het bijzondere aan de Mesa Verde zijn de overblijfselen van grotwoningen uit de periode 1150-1350 die gemaakt zijn door de Ancestral Pueblo / Anasazi, die hier hebben gewoond en geleefd. De grotwoningen hebben qua bouw en vorm een ontwikkeling doorgemaakt van een soort hut tot een compleet bouwwerk waar soms wel 100 mensen in woonden. Deze bouwwerken bevonden zich in de rotsen en werden door de mensen zelf gemaakt met behulp van hun primitieve gereedschappen en eigen mensenkracht. Onvoorstelbaar waar de mens toe in staat was in die tijd.

In Mesa Verde zijn nog veel overblijfselen van deze cliff dwellings zoals ze ze hier noemen te bewonderen. En tijdens onze Tour zijn wij ook afgedaald in een cliff dwelling. Hiervoor moesten we een behoorlijke afdaling over trappen en ladders maken voor we in het complex stonden en daarna weer een stevige klim omhoog om weer bij de bus te komen. Het was een mooie Tour met een hele enthousiaste en veel wetende gids. Na de middag zijn we op eigen gelegenheid het park verder gaan verkennen, hebben het museum bekeken en nog wat uitkijkpunten bezocht. Daarna besloten we naar Cortez te rijden om daar bij de Taste of India te gaan eten, omdat er hier in het park niet veel eetgelegenheden zijn. Tevens weer wat boodschappen voor de laatste dagen gedaan.

DSC_0827DSC_0840DSC_0845DSC_0855DSC_0863DSC_0874DSC_0878

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans Kant:
    28 juli 2019
    Hoi Joost en Yvonne. Heel veel plezier op deze voor Joost bijzondere dag!
    Proficiat Joost!
  2. Annemarie en Frans:
    Wat n indrukken weer.
    En gefeliciteerd met je verjaardag Joost.
  3. Marianne en Hans:
    28 juli 2019
    Gefeliciteerd met je verjaardag Joost en een goed jaar gewenst.
    Yvonne ook gefeliciteerd.
  4. Fred de Bruijn:
    28 juli 2019
    prroficiat,en wat een prachtige bouw werken.fred
  5. Marcelle Lazeroms:
    28 juli 2019
    Hoi Joost , gefeliciteerd, fijne dag en weer een hoop geleerd, geniet nog van de laatste week, dikke zoen!
  6. Theo Heijne:
    28 juli 2019
    Joost..gefeliciteerd met je verjaardag..drink er maar een koude budweiser op...groeten en nog veel plezier
  7. Marja Frencken:
    28 juli 2019
    indrukwekkend die rotswoningen! proficiat Joost! en Yvonne ook natuurlijk!
  8. Helma en willem:
    Last but not least
    Proficiat Joost en Yvonne
    Dit is toch ook bijzonder om op zo’n plek je verjaardag
    te vieren
    Geniet nog maar goed van jullie vakantie en rust maar lekker
    uit als je weer thuis bent!
  9. Marcelle Lazeroms:
    28 juli 2019
    Hoi Joost en Yvonne, samen met mama de verhalen gelezen en foto,s gekeken ( voor zover mogelijk) .
    Van harte gefeliciteerd namens ma en een dikke zoen voor Joost ( maar natuurlijk voor Yvonne)
  10. Lies en Ton:
    28 juli 2019
    Joost van harte gefeliciteerd en blijf samen genieten van de mooie dingen in het leven. Jullie maken een prachtige reis, wij worden al moe van het lezen van al die indrukken die je op doet. Lieve groet, Lies en Ton