14-7-2019 van Custer State Park naar Ranch at Ucross 450 km

15 juli 2019 - Ucross, Verenigde Staten

Voor vandaag stond er een reisdag richting Yellow Stone Park op het programma maar voor we vertrokken wilden we nog een keer de bizons zien. Ze zaten aan onze kant van het park dus de kans was heel groot dat we ze van heel dichtbij zouden zien. Dat bleek ook het geval....niet een maar twee keer troffen we een kleine en daarna een grote kudde aan van wie op nog geen 2-3 meter afstand foto’s konden maken, vanuit de auto natuurlijk. Groot, klein, bruin en zwart, alle soorten en maten, wat een gigantische beesten als ze volwassen zijn. Tegen 11.00 uur vertrokken we uit Custer State Park en arriveerden tegen 14.30 uur bij Devils Tower door Theodore Roosevelt benoemd als het eerste Nationale Monument van de USA. Over het ontstaan van deze grote rots is men niet zeker, er zijn 3 verschillende theorieën, maar de kolommen waar de rots uit is opgebouwd zijn ontstaan door afkoeling van lava. We maakten een wandeling naar de rots en erom heen en ontdekten een aantal bergbeklimmers die tegen de rots omhoog klommen. Jaarlijks zijn er ongeveer 4000 mensen die een poging wagen naar boven te klimmen al dan niet met behulp van een gids. De reis naar ons volgende onderkomen, een ranch in Ucross, voerde ons weer door het onmetelijk grote en uitgestrekte landschap dat varieerde van mooie,  donkergroene heuvels, af en toe de beruchte rode rotsen maar ook vlakke grasgebieden waar koeien of paarden op graasden of waar de balen hooi opgerold op transport lagen te wachten. Ook weer kilometers gereden zonder een dorp of stadje, hooguit een gehucht of “ nederzetting” van een aantal stacaravans bij elkaar, te zien. We passeerden een grote stad: Gilette, een industriestad waar steenkolen verwerkt worden en waar in het land rondom de stad olie gewonnen wordt. Tegen 18.00 uur bereikten we ons hotel. Een ranch waar een aantal cabins stonden en  waar we de enige gasten bleken te zijn. De cabin was ouderwets maar sfeervol ingericht en van alle gemakken voorzien. Overal waar we komen is er airco en dat is overdag echt nodig, de temperaturen komen regelmatig boven de 30 graden uit. Nadeel is wel dat het overal waar je komt koud is en ik altijd een vest aan moet doen als ik ergens naar binnen ga.  Bij de overnachting is het diner en het ontbijt inbegrepen en dus werd er alleen voor ons een driegangen diner gekookt. Ik moet zeggen dat ik voor de eerste keer heerlijk gegeten heb, mijn bord heb leeg gegeten en geen vette hap of grote lappen vlees heb gekregen. Het was heerlijk!

Bison 3Bizon met kalfBison 4Overstekend groot wildDevils TowerBergbeklimmenCabin Aspen 1Slaapkamer U-cross

1. Fred de Bruijn:
    15 juli 2019
    mooie fotos en er valt daar veel te zien,
  2. Annemarie en Frans:
    15 juli 2019
    Dat eten is wel n dingetje he. Hadden wij in Canada ook . Na 3.5 week ben je blij met een boterham met kaas ;)
    Maar weer erg indrukwekkend als ik de foto's zie en jullie verslag lees.
  3. Ruud en Toontje:
    15 juli 2019
    Mooi verslag van indrukken.
    Jullie zien veel, veel van hetzelfde en zoals ze destijds in Canada tegen ons zeiden: a lot of trees, grass and buffalo’s.
    Blijf genieten, liefs van ons
    Ruud en Toontje
  4. Aag:
    15 juli 2019
    Hè Gilette, is toch van die scheermesjes? En niet zeuren over dat eten hè, dan moet je thuis blijven 😜
  5. Kim:
    22 september 2019
    mag ik vragen hoe t hotel heet? willen ongeveer soortgelijke route rijden komend jaar en zijn nog aan t zoeken naar leuke ( betaalbare) slaapplaatsen
  6. Yvonne:
    22 september 2019
    The Ranch at Ucross, Clearmont WY, volgens Booking.com wel veel duurder dan wij m.i.hebben betaald doordat onze hele reis door Jan Doets is geregeld...
    Succes!