04-06-2018 Van Hoi An naar Ho Chi Minh/Saigon

4 juni 2018 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Uitzicht vanuit het hotelOorlogsmuseumBekende fotoNog een bekende fotoAgent Orange

Vanmorgen waren we al vroeg, 5.00 uur, wakker, bang dat we de wekker, die op 5.45 uur stond, niet zouden horen en te laat op zouden zijn voor de taxi, die ons om 6.30 uur op zou halen. Het regende weer flink toen we vertrokken.

We moesten om 8.45 uur vliegen, het was ruim een half uur rijden en we hadden niet via internet in kunnen checken, dus de tijd hadden we hard genoeg nodig. Op het vliegveld was het erg druk, maar gelukkig verliep alles vlotjes en hadden we nog even tijd voor een bakkie koffie. Aangezien de gewone Vietnamese koffie erg sterk is, nam ik een Cappucino en Joost een Americano. Ze smaakten prima zeker na een ontbijt bestaande uit een bakje yoghurt, twee kleine bananen en een suikerbroodje, omdat bij het hotel pas vanaf 7.00 uur het ontbijt geserveerd werd en we dit als een ontbijt-to-go mee hadden gekregen.

De vlucht naar Ho Chi Minh City duurde 1 uur en 15 minuten en bij de landing ontdekten we dat het daar droog was. De koffers waren er snel en de taxi chauffeur stond ons al op te wachten, zodat we om 11.30 uur in ons hotel waren. Te vroeg om meteen op onze kamer te kunnen. Daarom naar het dakterras waar we op ons gemak konden lunchen, van het uitzicht konden genieten en, als we gewild hadden, al een duik in het zwembad hadden kunnen nemen. Tegen 13.00 uur konden we op onze kamer, waar we onze koffers neer zetten, ons even opfristen en meteen op pad gingen.

Het lijkt alsof het in Ho Chi Minh minder vol en druk is, dan in Hanoi. De straten zijn wat breder, er is meer eenrichtingsverkeer, er wordt minder getoeterd..........of raken we er aan gewend? Het gedrag van vooral de scooterrijders en bromfietsers is niet anders. Ze schieten, links, rechts, binnendoor en zelfs over de stoep langs je heen. We liepen op trottoirs waar ze het, door het plaatsen van lage hekjes, onmogelijk maakten om over de stoep te rijden.

Vandaag geen luchtige uitstapjes maar cultuur en vooral geschiedenis ophalen, hadden we besloten. Niet op de fiets maar wandelen dit keer want ons hotel ligt in de wijk waar de eerste musea, die we willen bezoeken, op loopafstand goed te bereiken zijn. Daarom eerst naar het Ho Chi Minh stadsmuseum waar we in volgens ons, een deel van het stadhuis een tentoonstelling bezichtigden. Het gebouw zelf was hard aan een opknapbeurt toe. Er werd wel aan gewerkt maar veel vorderingen waren er niet te zien. Na een lekkere frappucino bij Starbucks.....gingen we naar het Oorlogsmuseum waar we een uitgebreide tentoonstelling over de oorlog met Amerika hebben bekeken.

Ik realiseer me nu pas hoe weinig ik van de achtergrond van die oorlog heb mee gekregen in mijn jonge jaren en me er eigenlijk ook later nooit in heb verdiept. De oorlog met de Amerikanen betekent voor de Vietnamezen hetzelfde als wat de Tweede Wereldoorlog voor ons betekent. Als ik nu lees en zie wat de Amerikanen daar gedaan hebben..........ben ik diep onder de indruk en voel ik schaamte dat mijn ogen wat dat betreft nu pas echt open lijken te zijn gegaan.

Ik zie foto’s van gevechten, slachtoffers door de bombardementen, mishandeling van mensen, dappere soldaten en journalisten die er voor zorgden dat wij te zien kregen wat er gebeurde. De World Press foto’s van het huilende meisje en de gijzelaar die een revolver tegen zijn hoofd gedrukt krijgt, de slachtoffers van de napalmbommen en Agent Orange het chemische wapen wat ingezet is.......vreselijk!

Tegen 17.00 uur besloten we dat het genoeg was voor vandaag en liepen we weer richting hotel om daar in de buurt een eettentje te zoeken. Er waren er genoeg en na een heerlijke maaltijd zit deze dag er weer op. Morgen nog een hele dag voor de boeg.....

1. Gerda:
    5 juni 2018
    Mooie verhalen om te volgen Yvonne en Joost!!
    Ik kijk er steeds een beetje naar uit 😊