03-06-2018 Regendag in Hoi An

3 juni 2018 - Hoi An, Vietnam

IMG_3536IMG_3541IMG_3545IMG_3555IMG_3611IMG_3666

Vandaag, zondag 3-6-2018, hadden we de dag en tijd aan ons zelf. Ondanks het feit dat ik gisteravond niet in slaap kon komen, was ik al weer vroeg wakker en had niets gehoord van de vele regenbuien die er vannacht al gevallen waren. Bij het ontbijt, toen het even droog was, zagen we de gevolgen ervan en was het hotelpersoneel volop het terras aan het schoonspuiten en het regenwater van het terras aan het afvoeren. Omdat het niet snel daarna weer met bakken uit de lucht kwam, was er niet tegenin te werken en stopten ze ermee.

Om 11.00 uur hadden we een afspraak bij de kleermaker om mijn bestelde blouses te passen. We hoopten dat het dan even droog zou zijn, maar tegen 10.30 uur regende het nog steeds en besloten we toch maar op de fiets te stappen en naar het centrum te rijden. Het regende dat het goot, de straten stonden blank en je moest goed uitkijken dat een inhalende auto of tegemoet komende auto niet net door een hele grote plas water reed en jou helemaal nat spatte. Dat ging aardig maar desondanks waren we doorweekt bij aankomst bij de kleermaker. Na het passen moesten nog een paar kleine dingen gedaan worden en konden we even blijven zitten om op te drogen, waarna we naar de VVV gingen voor een kaartje waarmee we in alle musea van Hoi An binnen konden. Het was ondertussen 12.15 uur en even droog waardoor we wat kleine plaatselijke musea zoals het museum van handel en van keramiek, waar duidelijk wordt dat de Vietnamezen echte ambachtslui zijn en daar ook nu nog gebruik van maken, het gemeentehuis en natuurlijk de altijd aanwezige pagodes en tempels konden bezoeken. Ook aan de Japanse brug brachten we na de lunch een bezoek.

Tussendoor was er een kort buitje maar tegen 14.00-14.15 uur gingen de hemelsluizen weer open en zag het er niet naar uit dat het nog droog zou worden. Toch eerst maar even ergens wat gedronken in de hoop dat.......het was ijdele hoop en we besloten tegen 16.00 uur terug te keren naar ons hotel. Wederom fietsten we door de stromende regen terug en is het te hopen dat vooral mijn schoenen morgen droog zijn voor we morgen naar Ho Chi Minh City vliegen.

Ook vanavond weer bij het hotel gegeten. Het is handig, goed en we hoeven niet nog een keer door de regen. Omdat we morgen al vroeg, om 6.30 uur, door een taxi opgehaald worden omdat we om 8.45 uur naar Ho Chi Minh City vliegen, hebben we vanavond al uitgecheckt.

We hebben besloten The Loc Phat Charity Fund, opgericht door de eigenaars van het hotel waar we de afgelopen dagen verbleven, een donatie te geven. De blije reactie was hartverwarmend en er sprak zoveel dankbaarheid en bevlogenheid uit, dat het heel leuk was om ze iets te geven. Er werd een foto gemaakt die via Facebook gedeeld gaat worden en waarmee ik aandacht ga  vragen voor dit fonds. Het geld gaat rechtstreeks naar een gezin dat gesteund wordt in de kosten van een goede schoolopleiding van een van de kinderen. Het kind/ het gezin dat gesteund wordt, wordt door Linh zelf gekozen en gevolgd, zodat ze kunnen zien dat er ook een tegenprestatie in de vorm van goede resultaten gevraagd wordt. Linh zelf heeft door hard te werken bereikt wat ze nu heeft, moest ook van ver komen en wil graag iets voor anderen betekenen en ze vooruit helpen. Een nobel streven wat ons betreft.

1. Willem:
    3 juni 2018
    Regen !! Klinkt bekend daar 😱
  2. Ruud en Toontje:
    3 juni 2018
    Hoi reizigers,
    Dat nieuwe bloesje wil ik wel op een foto zien👍
    Regen hadden wij hier ook, jl donderdag met hagelstenen van ~ 3 cm!!
    Geniet in Hi Chi Min
    Groeten ook van Ruud
  3. Fred de Bruijn:
    4 juni 2018
    genieten van alles wat er is,het is wel een heel groote tekening ,of ben je wat kleiner geworden?