02-06-2018 Fietstour in Hoi An

2 juni 2018 - Hoi An, Vietnam

Voor vandaag staat er een Fietstour door Hoi An op het programma en worden we om 8.15 uur verwacht bij het kantoor dat deze tour organiseert. Daarom weer bijtijds, 7.00 uur, opgestaan en na het ontbijt tegen 8.00 uur op de fiets. Gisteren speciaal de route naar het kantoor gefietst, zodat we er zonder problemen en op tijd zouden arriveren. Ondanks het vroege tijdstip waren er al veel mensen op de been, die op de versmarkt hun boodschappen gingen doen. Wij konden er gewoon langs fietsen, wat trager dan normaal door de drukte, maar toch snel genoeg om ruim op tijd op de plek van bestemming te komen.

We werden vriendelijk ontvangen en nadat er nog twee Thaise vrouwen, Nuy en Huy, twee zussen, aansloten, was het gezelschap voor vandaag met Lin, onze gids, compleet.

De Fietstour zou 9 km fietsen zijn en tot 15.00 uur vanmiddag duren. We zouden 2 eilanden bezoeken, kennis maken met ambachten die nog uitgevoerd werden, lunchen bij de lokale bevolking en met een boottocht van 45 minuten terugkeren naar Hoi An. We startten met een kort boottochtje naar een van de eilandjes rondom Hoi An. Daar aangekomen gingen we meteen naar een werkplaats waar uitgelegd werd hoe van schelpen het paarlemoer behandeld en gebruikt werd om er mooie doosjes, brillenkokers etc mee te bekleden. De meest kleine details werden handmatig getekend en uitgezaagd. Vervolgens kregen we te zien hoe de houten boten vervaardigd werden gebruik makend van hout dat ingevoerd moet worden uit Laos, omdat er in Vietnam niet meer gekapt mag worden. Zelfs de spijkers worden van hout gemaakt en iedere boot krijgt, afhankelijk van wat voor boot het wordt: een vissersboot, wedstrijdboot of passagiersbootje, zijn eigen uiterlijk.

We fietsten verder, stopten waar we wilden en Lin had alle tijd en geduld om vragen te beantwoorden maar ook om met ons een gesprek te voeren over de verschillen in gewoontes in Vietnam, Thailand en Nederland. Ook de Thaise dames waren aangenaam gezelschap en prettig in de omgang. We kregen oa nog uitleg over hoe rijstwijn gemaakt werd, hoe matten gemaakt werden waarop de Vietnamezen slapen op een bamboe ondergrond in plaats van op matrassen, hoe manden gevlochten werden en als bootje gebruikt kunnen worden met daarvan een presentatie en de mogelijkheid om het zelf te doen. Lin vertelde dat ieder jaar in november Hoi An en omgeving te kampen hebben met overstromingen. De bewoners krijgen te horen wanneer de overstromingen plaats vinden, zodat ze zich erop voor kunnen bereiden door hun spullen omhoog of naar een verdieping te verplaatsen. Hoe lang ze duren en hoe erg de overstroming zal zijn, is ieder jaar afwachten. Soms duurt het 3 dagen, soms langer. Soms staat het water 1,5 meter hoog, soms wel 2,5 meter en ieder jaar opnieuw moet alles dan weer opgeruimd en schoon gemaakt worden.....

De lunch gebruikten we bij iemand thuis waar we ook te zien kregen hoe sober de huizen ingericht zijn. Er staat het hoogst noodzakelijke: een tafel, wat stoelen, een bed, een altaar en bij sommigen een groot flatscreen......sinds 10 jaar is er TV en Internet. Het was een hele leuke fietstour en een hele geslaagde dag  met veel informatie en in een leuk gezelschap. (Dank voor het goede advies Eva van Aiwa reizen!)

Tegen 15.00 waren we terug in Hoi An en hebben we eerst ergens een lekkere smoothie voor Joost en een koude koffie met kokosmelk voor mij gedronken, waarna ik uiteindelijk de moed bijeen geraapt heb en een kledingzaak binnen ben gelopen. Binnen 30 minuten heb ik daar een bestelling van 3 blouses gedaan, die ik morgenochtend om 11.00 voor de eerste keer kan passen. Indien nodig kan een en ander nog aangepast worden, waarna ik ze aan het eind van de middag op kan halen. Ben heel benieuwd.....

Vanavond eten we weer bij ons hotel, de kaart is goed, de mensen erg aardig en we hebben geen zin om weer op de fiets te stappen. Morgen rustig aan, geen excursie gepland en een dagje voor ons zelf.

1. Susan:
    2 juni 2018
    Dat moet een indrukwekkende fietstocht zijn geweest als ik jullie verhaal lees! Mooie foto's ook, genieten dus!
  2. Els:
    2 juni 2018
    mooie ervaring zo te lezen en te zien aan de foto's. Dat fiets/loopbruggetje over lijkt mij wel lachen. Nu mis ik nog wel die foto van Yvonne in een (rond) bootje met die localkapitein..geniet van het dagje vrij en nog fijne reisdagen.
  3. Mart Mulder:
    Het klinkt allemaal fantastisch Yvonne! Geniet ervan,Mart
  4. Linda:
    3 juni 2018
    Ik geniet van jullie belevenissen!! Stoer hoor die fietstocht! Geniet ervan xxx
  5. Marcelle Lazeroms:
    3 juni 2018
    Leuk Yvonne, ook wij hebben een hele leuke fietstocht in Bangkok gedaan, met nog 1 Deense dame en een spraakwaterval Thaise gids, super leuk, veel gezien van andere wijken in Bangkok, locals en “jungle”.
    We hebben elkaar vast een hoop te vertellen🙂🙂🙂
    Geniet lekker verder en kusje voor Joost ook namens Lex