12-7-2019 Bisons en Mount Rushmore

13 juli 2019 - Custer State Park, Verenigde Staten

Vanmorgen al weer bijtijds wakker en na het ontbijt om 9.30 uur op pad. We wilden vandaag de Bizons zien, die in het Custer State Park leven, naar Mount Rushmore  in Black Hills National Forest en naar Needles Eye. Om met de Bizons te beginnen, gingen we naar het Informatie Centrum in het park, waar je dagelijks en meerdere keren per dag kunt checken waar de Bisons zich in het park bevinden zodat je weet naar welk deel van het park je moet rijden om kans te maken ze te zien. Vanmorgen zaten ze in een deel waar we ze niet zouden zien en daarom besloten we eerst naar Mount Rushmore te gaan, de wereld beroemde rots waar de 4 gezichten van de presidenten: George Washington , Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln in uitgehakt zijn.

Het was een mooi route door het Black Hills National Park, een ruig, droog en rotsachtig gebied, waar de rotsen, vanwege hun matte kleur, op mij niet veel indruk maakten. Wel bijzonder te zien is de invloed van het weer op het gesteente, dat vol zat met mineralen, waardoor allerlei blinkende stukjes te zien waren als het licht er op viel. De vormen van de rotsen waren heel bijzonder en leken soms op gestapelde grote ronde stenen. Bij Mount Rushmore was het een drukte van belang en merkten we voor het eerst dat het ook hier zomervakantie is. Veel gezinnen met vaak wel 3 of 4 kinderen en opa en oma bezoeken dit monument en dragen zo bij aan de geschiedenisopvoeding van hun kroost. De Amerikaanse trots wordt gevoed en doorgegeven aan de volgende generatie. De hoofden van de 4 presidenten zijn al van ver te zien en via een flinke wandeling, waarbij we de nodige trappen moesten beklimmen kwamen dichtbij de rots. Mooie foto’s maak je het beste van afstand en bij voorkeur door in te zoomen want van dichtbij krijg je ze er niet alle 4 op. Via een mooie route, waarbij we door smalle tunnels reden waar maar een auto tegelijk door kon en het echt om de beurt was, gingen we via de Needles Highway naar Needles Eye een rots die lijkt op naald met een oog erin, veroorzaakt door de invloed van de natuur. Onderweg kwamen we voor het eerst veel motorrijders tegen op grote Harleys, Trikes of Squads waarvan velen geen helm of beschermende kleding droegen en vaak in groepen reden. Soms lachwekkend om te zien wat voor soort motoren bereden worden. Volgens Joost, een motorliefhebber, hebben we vandaag maar 1 normale motor gezien.  Aan de natuur zagen we nog de gevolgen van bosbranden van vorig jaar, veel zwart geblakerde bomen op mooie groene hellingen in het gedeelte van Custer State Park, waar we op zoek naar de Bizons gingen. Bij een tweede bezoekje aan het Informatie Centrum bleken ze zich verplaatst te hebben en was een grote groep in een deel van het park waar we met de auto naar toe konden. Ook nu weer via een mooie route door een prachtig, uitgestrekt, heuvelachtig en groen deel van het park. We troffen een kudde van ongeveer 300 Bisons aan op een afstand die goed te fotograferen was maar niet zo dichtbij dat ze voor de auto overstaken.....jammer maar je kunt niet alles hebben. Tegen 17.00 uur waren we weer in ons hotel waar we, net als gisteravond, gaan eten. Gisteravond heb ik vooruitlopend op vandaag overigens een heerlijke bizon stoofpot gegeten. Morgen trekken we weer verder.

Rushmore 1RushmoreNeedle's EyeNeedlesMore BisonsBizons

1. Annette:
    13 juli 2019
    Wat een prachtig gebied met mooie natuur en dieren.
  2. Fred de Bruijn:
    13 juli 2019
    best wel wat kilometers gereden,maar de beloning was er.groet fred
  3. Corine:
    13 juli 2019
    Ja Yvonne, nu zijn er dan nog maar 299. Zo. Erdwijnen er steeds meer.
  4. Marja Frencken:
    mooi!