07-06-2018 Dag 2 Mekong Delta van Can Tho naar Cau Doc

7 juni 2018 - Châu Đốc, Vietnam

Noedels makenDoor het kanaalDrijvende markt 1Drijvende markt 2Drijvende markt 3

Vanmorgen moesten we al vroeg, om 7.00 uur, klaar staan. Degene die al eens een reis naar Azië gemaakt heeft, zal het herkennen. Een aantal weet dat dit voor mij reden was om niet aan een groepsreis deel te nemen, maar ja wat doe je als je hier eenmaal bent? Gezien de temperatuur en drukte begrijp,ik het en een keer is niet erg maar.......

De wekker op 5.45 uur gezet, maar die was niet nodig, want ik lag al vanaf 5.00 uur wakker dus om 5.45 uur eruit gegaan. Koffers weer ingepakt en na het ontbijt bleek Nam al in de lobby te zitten en konden we meteen weg.

De eerste stop was in een dorpje waar we op een bootje stapten en een bezoek brachten aan een drijvende markt. Omdat ons bootje er nog niet was, brachten we een bezoekje aan een bedrijfje waar noedels gemaakt werden en kregen we uitleg en een presentatie van het fabricageproces. Toen onze watertaxi er was, voeren we naar het kanaal en zagen we hoe de handelaren hun groenten en fruit aan de man brachten. Degenen die ze kochten, verkopen het weer aan de locals die aan de rivier woonden. Het was een wirwar van boten en overal zag je de lading handmatig van de ene in de andere hand gegooid worden en weer opgestapeld worden. Vervolgens voeren we met het bootje door de smalle kanaaltjes in de Mekong Delta en zagen we hoe de mensen hier leven en voedsel verbouwen om zelf van te leven en te verkopen op markten in hun dorp. Weer viel het me op dat de Vietnamees geen enkele boodschap heeft aan het milieu en had onze bootbestuurster meerdere keren last van de gevolgen ervan omdat om de schroef van de boot steeds plastic zakken gedraaid werden, waardoor we moesten stoppen en ze het eraf moest halen. Na een wandeling door een dorpje en nog een tocht door de smalle riviertjes, keerden we terug bij de auto en zetten onze reis voort. Het was ondertussen 11.00 uur en we hadden er al een halve dag op zitten. In overleg besloten we naar een krokodillen farm te gaan en daar na een rondleiding te gaan lunchen.

Op weg naar de krokodillen farm reden we over de binnenwegen van de Mekong Delta en werden we weer geconfronteerd met het drukke, soms onverantwoorde rijgedrag van de Vietnamezen. Eerlijk gezegd zijn de Italianen er heilig bij. Zowel langs deze weg als gisteren langs een grotere weg staan legio “wegrestaurantjes” soms gewoon een lege garage of overkapping voor een huis. Er staan keurig plastic stoeltjes, een tafeltje ‘en een hangmat klaar om de chauffeur die daar wat drinkt tot rust te laten komen. Veel gebeurt hier gewoon voor de deur van piepkleine huisjes, soms slechts 15 vierkante meter en hooguit twee kamers waar het hele gezin, vader, moeder en soms twee of drie kinderen leeft. Geen stromend water, regenwater wordt gebruikt om te koken en drinken en wordt eerst gekookt. De was doen en douchen gebeurt in de rivier en of alles daar nou schoon van wordt, dat waag ik te betwijfelen. De primitieve wijze waarop de Vietnamees leeft verbaast me steeds weer en vind ik ook wel shocking.....en dat ligt denk ik wel aan mijzelf, want op het eerste gezicht voelt de Vietnamees er zich prima bij, de kinderen zijn vrolijk, spelen, zwemmen of helpen hun ouders al jong in de winkel of op het land.

Toen we tegen 12.15 uur op de farm aankwamen, kregen we een rondleiding. Er waren heel veel krokodillen in alle leeftijden, grootte en voor verschillende doeleinden. Export van huid voor fabricage van schoenen en tassen, om te eten en om verder te fokken. Wat een enorme beesten, zeg.....

Tot slot reden we voor we naar ons hotel in Chau Doc zouden gaan, nog naar een Mangrove bos waar we weer met een bootje doorheen voeren en vanuit een uitkijktoren een prachtig uitzicht hadden bovenop de boomtoppen van het bos.

Ondanks een beetje regen toen we aan het rijden waren, mogen we niet klagen en zijn het twee hele mooie dagen geweest. Morgen verlaten we Vietnam en gaan naar Cambodja, kijken hoe het daar is.

Vietnam heeft op mij grote indruk gemaakt op alle gebieden, zal het nooit vergeten en heb geen moment spijt van de periode dat we hier zijn geweest.

Drijvende markt 4Drijvende markt 5Drijvende markt 6Drijvende markt 7Drijvende markt 8Hard werken!wat een krokodillenNog meer krokodillenEn ook kleintjesMangrove bosKanaaltje in mangrove bos

1. Marcelle Lazeroms:
    7 juni 2018
    Top Yvonne, veel.plezier in Cambodja.
    Wij zitten inmiddels in Noord Thailand.
    Prima vertoeven en veel herkenbaar, alhoewel ik denk dat Thailand wel al beter georganiseerd is dan Vietnam .
    Maar ook hier weer langs de kant van de weg, sterker nog de meesten hebben thuis geen keuken en zijn dus niet anders gewend dan op straat te eten, wat overigens in de meeste gevallen prima te doen is😊😊
    Nog veel plezier en goede reis.xx
  2. Fred de Bruijn:
    7 juni 2018
    mooie fotos en ook krokodillen vlees gegeten?
  3. Brenda:
    8 juni 2018
    heel erg leuk om je verhalen te lezen! Enjoy :)
  4. Rinie:
    8 juni 2018
    Fijn om de geschiedenis en het leven in Vietnam zo mee te krijgen. En dat je er zo van geniet.