29-5-2018 Fietsen in en door Hanoi

29 mei 2018 - Hanoi, Vietnam

Na een goede nachtrust van bijna 12 uur stonden we om 7.30 op, omdat we om 8.30 opgehaald zouden worden door onze reisleidster en tevens gids. Het ontbijt is even zoeken naar wat smaakt. Er wordt ook s morgens al een soort soep gegeten, he kunt eieren laten bakken of eet een wentelteefje of geroosterde boterham. Ook was er vers fruit, verse sap, koffie en yoghurt. Om 8.30 waren we klaar en gingen met de taxi en onze gids, Hay, naar de reisagent waar we de fietsen op moesten halen. In de ochtendspits met dat chaotische verkeer vroeg ik me af hoe het ons vandaag zou vergaan in die hectiek..... De ongecontroleerde manier waarop men zich hier in het verkeer gedraagt, is voor ons westerling met al onze verkeersregels nauwelijks te bevatten. Maar weet je wat? Je past je er gewoon aan aan en doet vrolijk mee. Het enige wat we de hele dag in het verkeer deden was: Go with the flow......en alleen maar vooruit kijken. Het werkte echt en we hebben ons eigenlijk geen moment onveilig gevoeld in die enorme stroom verkeersdeelnemers, waarvan wij er ook een werden.  We reden ook vrolijk aan de linkerkant of reden een kruising over terwijl er gewoon auto’s en scooters voor en achter ons langs kruisten. Het was echt een enorme belevenis en we raden het iedereen aan...;) We werden rondgeleid door de straten waar in de ene straat speelgoed, in de volgende straat kleding en weer in een andere straat trouwkleding, fruit, groente, kruiden en nog veel meer koopwaar aangeboden werd. We bezochten de grootste versmarkt van Hanoi, waar de kooplui hooguit 5-6 vierkante meter vol gestouwd hadden met hun spullen voor de verkoop. We zagen er onder andere schildpadden, die hun schild al kwijt waren, kikkers voor de verkoop en kreeften waarvan de scharen vastgebonden waren met een doek, zodat ze niet konden bewegen......... geen prettig gezicht. Overal ventilatoren of zelfs een airco om de temperatuur houdbaar te laten zijn. De koopwaar wordt tot 17.00-18.00 aangeboden, daarna stappen ze over op het bereiden van eten voor de verkoop. Het was vandaag erg warm en benauwd zeker als de zon scheen, de lucht is dan ook vies, maar desondanks moet je gewoon je ding blijven doen. We zijn naar een paar tempels ( voor de monniken ) en pagodes ( voor de koningen) geweest. Ook een rondleiding gedaan in het Hanoi Hilton de koosnaam van de Amerikaanse gevangenen, die in de Vietnamoorlog gevangen werden genomen en in de gevangenis in Hanoi zo goed behandeld werden dat ze die het Hanoi Hilton noemden. De gevangenis is gebouwd in de tijd van de Franse bezetting en de Vietnamese politieke gevangenen die er kwamen te zitten, werden door de Fransen meedogenloos en erg slecht behandeld. Daarom hebben de Vietnamezen zelf hun Amerikaanse gevangenen veel beter behandeld. De grote politicus van Vietnam was natuurlijk Ho Chi Minh, een zeer geliefd heerser zo vertelt onze gids. We zijn naaar het Mausoleum geweest, hebben zijn woonhuis en enkele van zijn auto’s gezien. Hij leefde sober, trouwde nooit, wijdde zich geheel aan zijn geliefde land en is 24 jaar heerser van Vietnam geweest. Ook hebben we nog een bezoek gebracht aan de eerste universiteit van Vietnam: The Temple of Litterature , de tempel van Confucius.Tussen de middag en vanavond hebben we warm gegeten, de ene keer vegetarisch, de andere keer met vlees. Voor Joost een Hanoi Beer, voor mij heerlijke frisse Lemon sap. Morgen worden we om 8.00 uur opgehaald en gaan we voor een cruise van twee dagen (1 nacht)naar Halong Bay.DB42EA50-ABFC-4E22-933E-118CCD89FE25

1. Jolanda Franken:
    29 mei 2018
    Lekker fietsen in de chaos :) geniet ervan
  2. Marja Broeders:
    29 mei 2018
    Ha Kantje, leuk om te lezen, geniet samen met Joost van deze reis !!!
  3. Arno Claassen:
    29 mei 2018
    Mooi om zo mee te mogen reizen met jullie Yvonne.. vandaag zaten we bij jullie achter op de fiets.
  4. Marion:
    29 mei 2018
    Ziet er voor ons herkenbaar uit.
  5. Marja Fr.:
    29 mei 2018
    Wat een avontuur dat fietsen! leuk om te lezen!
  6. Lieke Der:
    30 mei 2018
    Wow, Yvonnee en Joost wist niet dat jullie dit aan het doen waren!. Super geniet ervan. Tot ziens Lieke en Bert
  7. Willem:
    Veel plezier daar
    De beste manier om te acclimatiseren is je er gewoon instorten
  8. Mirjam Lazeroms:
    Wat een mooie plaatjes!