08-08-2018 Van Chau Doc via Mekong Delta naar Phnom Penh

8 juni 2018 - Phnom Penh, Cambodja

Werken op de MekongVissen op de Mekongvrachtschepen op de MekongVee in de MekongVoorbereiding vissen op de MekongIndependence Monument Phnom PhenWat PhnomWat Pnohm van binnenTrappen van Wat PnomhSpits vanuit de tuk-tukStadsbeeld Pnomh Penh

En weer moest de wekker op 5.45 uur gezet worden....vakantie? Het enige wat het draaglijk maakt is, dat we de avonden al vroeg 9.15/9.30 uur gaan slapen. Zo kunnen we wel wat uurtjes maken en eerlijk gezegd hebben we het ook nodig, want de warmte en activiteiten vreten energie. Het zijn geen klachten, hoor....eigen keuzes ook, maar we voelen dat we geen 30 meer zijn.

Na het ontbijt stond Nam al op ons te wachten en reden we naar de boot die ons naar Cambodja zou brengen. We namen afscheid van Bo, een hele fijne, rustige en goede chauffeur, en van Nam onze aardige en prettige gids, die echt overal over kon vertellen. Zij moesten 300 km terug naar Ho Chi Minh stad en zouden daar een volle dag over doen.

Wij stapten in de boot en toen het gezelschap compleet was om 7.30 uur, we waren met 12 passagiers, vertrokken we over de Mekong Rivier richting Cambodja. Van de reisleider ontvingen we drie formulieren die we in moesten vullen en ze dan met ons paspoort, pasfoto en 35 dollar aan hem terug moesten geven. Bij de Vietnamese grens aangekomen, moesten we eerst allemaal uit de boot om ons door de douane te laten uitchecken. Ook konden we onze Vietnamese Dongs inwisselen voor Cambodjaanse Riel, maar aangezien we die allemaal als tip aan Bo en Nam hadden gegeven, besloten we wat dollars in te wisselen voor Riel.

Vervolgens moesten we de boot weer in en 100 meter verder er weer uit om alle papieren bij de Cambodjaanse grens te laten controleren en een visum te krijgen. Dit duurde behoorlijk lang en al met al waren we door deze bureaucratie een uur verder en was het ondertussen 9.30 uur voor we verder gingen. Tegen 12.30 uur bereikten we Phnom Penh en werden we door een taxi opgehaald om naar ons hotel gebracht te worden. Tijdens dit ritje was al te zien dat Cambodja wat verder is dan Vietnam. De chaos in het verkeer lijkt minder groot, er rijden veel grote en nieuwe auto’s rond, er wordt veel minder getoeterd en er rijden nog wel veel, maar zeker minder scooters, dan in Vietnam. Daartegenover staat dat er nu heel veel tuktuks in het verkeer rondrijden en zich overal tussendoor wurmen. Dit gebeurt wel beheerst en zonder grote risico’s of hoge snelheid.

We kwamen aan in een heel mooi hotel, klein en helemaal verscholen in de drukke binnenstad. De kamers zijn groot en erg mooi en traditioneel ingericht en er is zelfs een zwembad. Na het in checken bleek de reisagent op ons te zitten wachten. Ze vertelde waar we op moesten letten en gaf ons het programma en vouchers voor deze week in Cambodja. Aangezien we nu ook in een deel van Cambodja zitten waar rekening moeten houden met de muggen, moeten we ons goed insmeren met Deet. Als het goed is, moet dat voldoende zijn om niet gestoken te worden. Het maakt ons allebei toch wel wat onrustig....

We besloten nog een stuk te wandelen naar het Koninklijk Paleis, maar dat bleek toch wel wat te overmoedig. Daarom gingen we in op het aanbod van een van de vele tuktuk chauffeurs, die ons een heel aanbod aan bezienswaardigheden deed. Aangezien we morgen een hele dag rond gereden worden, was dat niet nodig. Uiteindelijk zou hij ons naar het paleis en een Tempel brengen, op ons wachten als we gingen eten en ons naar ons hotel terugbrengen en dat alles uiteindelijk voor een bedrag, waar wij niet op afdongen en hij zich waarschijnlijk in zijn vuistje lachte vanwege die domme Hollanders.... Hij reed goed, rustig en geduldig en wij zaten op sommige momenten te happen naar zuurstof vanwege de uitlaatgassen en de lange wachttijden voor de stoplichten, maar op zich was het een leuke belevenis. Heel veel hebben we niet gezien van de stad, maar dat komt morgen dan wel. Ben heel benieuwd naar de historie van Cambodja....