28-5-2018 Eerste kennismaking met Hanoi

28 mei 2018 - Hanoi, Vietnam

Eenmaal in ons hotel, zo tegen 13.30, hebben we ons eerst eens lekker opgefrist, gedoucht en omgekleden even op bed gelegen. De vermoeidheid sloeg toe, maar plan is om er niet aan toe te geven en vanavond vroeg naar bed te gaan. Daarom tegen 15.00 een wandeling gemaakt in de omgeving van het hotel richting een park en een vijver waar onze reisleidster ons naar verwees. We werden overvallen door de kakofonie aan geluiden van toeterende auto’s , scooters en bussen, die kriskras door elkaar over de weg heen vliegen. Als voetganger moet je het goede moment kiezen om over te steken en zelfs als je groen licht hebt, moet je goed uitkijken. Het advies wat we hebben gekregen is om in een tempo door te lopen, niet te stoppen en niet van richting te veranderen. Je zult het niet geloven maar het werkt....we hebben meerdere kruispunten overgestoken en zijn niet aan gereden. We zijn nog nooit ergens geweest waar we zo’n verkeersherrie hebben meegemaakt. Daarnaast is het warm, vochtig en stinken al die uitlaatgassen behoorlijk. Ondanks de herrie en stank zitten er op de stoep voor allerlei winkeltjes vrouwen, mannen en hele gezinnen op de laagste plastic kinderstoeltjes die je bedenken kunt, hun eten te bereiden, te eten of op klanten te wachten. Ongelooflijk...We zien talloze winkeltjes waar van alles verkocht wordt of waar het keukengerei op de stoep voor de winkel in elkaar gelast wordt voor de verkoop. In winkels waar niets te doen is zitten of liggen soms wel 3-4 mensen zich te vermaken met hun mobiele telefoon. Er zijn maar heel weinig mensen die er geen in hun hand hebben, er op lopen te kijken of lopen te bellen. Ook op de scooters wordt gebeld, geappt en rijden kinderen zonder helm voor hun ouders mee op de scooters slingerend van links naar rechts.Tegen 16.30 zijn we kapot en lopen toch nog maar even terug naar ons hotel, gaan even liggen om tegen 18.00 nog een restaurantje te zoeken. We hebben van onze reisleidster een naam gekregen en gevonden en daar heerlijk gegeten: Springrolls, een lekkere curry voor mij en een lokaal gerecht voor Joost. Daarna naar het hotel terug en nu, 19.45, gaat het licht uit en gaan we slapen. Morgen om 8.30 worden we opgehaald voor een fietstocht door Hanoi, ben erg benieuwd hoe dat gaat...

F33AF66C-4D86-4524-931A-BDD7DF6A9D3ADC03FA94-9FF0-4256-893A-130CAFC66FBED050FFA6-E099-455C-9462-917654A6DDCC

1. Annette:
    28 mei 2018
    Klinkt al intensief voor de eerste dag. Op de fiets ook oogkleppen op en doorfietsen.....😉
  2. Aag:
    28 mei 2018
    Kijken jullie wel een beetje uit in die chaos !!!
  3. Maria rikkerink:
    28 mei 2018
    Hier ook erg warm, maar niet zo'n chaos in het verkeer. en het gaat ook nog goed daar hebben wij(esther en ik ) jaren geleden ook van opgekeken.
    veel plezier.
  4. Joan van der putten:
    28 mei 2018
    Wat een indrukken. Hoop dat jullie lekker slapen en morgen genieten van een nieuwe dag in jullie avontuur. ❤
  5. Marianne Verhulst:
    29 mei 2018
    Dag Joost en Yvonne, Wat een eerste indrukken :) dat is wel even wat anders dan het gestructureerde verkeer hier! Leuk om jullie verslag te volgen. Een mooie voortzetting en groetjes vanuit een tropisch Nederland.
  6. Yvonne van Haren:
    29 mei 2018
    Klinkt al zeer belovend. Veel plezier en goed uitkijken!
  7. Fred de Bruijn:
    29 mei 2018
    het zal een hele overgang zijn ,van het rustige D.B.naar het zeer drukke en gestrest Hanoi,denk ik ,veel plezier op de fiets.
  8. Marja Fr.:
    29 mei 2018
    Heftige eerste dag! Het staat je goed Joost, die hoed en die bananen!
  9. Anita:
    29 mei 2018
    Wat leuk om weer verslagen van jullie volgende reis mee te kunnen lezen! Wat een indrukken al de eerste dagen, nog heel veel bijzondere belevenissen gewenst!