14-06-2018 Fietstocht en bezoek aan Angkor Wat

14 juni 2018 - Siem Reap, Cambodja

Angkor Wat achterkantAngkor Wat van opzijOok achterkant van opzijAnkor Wat achteringang

Vanmorgen was het weer vroeg dag. We moesten om 7.00 uur bij het kantoor zijn waar we onze fietstocht hadden geboekt, dus de wekker op 5.45 uur gezet....Komen we aan om 7.00 uur, blijkt dat we er pas om 7.30 uur hadden hoeven te zijn.....

Het gezelschap met wie we vandaag op pad gingen bestond uit 6 Amerikanen, 1 Brit, de gids, de mecanicien en wij. De fietsen stonden klaar, we moesten een helm op, er werden wat afspraken gemaakt over aanwijzingen tijdens het fietsen en toen vertrokken we. De fietstocht zou ons ook door de jungle, zoals onze gids het noemde, brengen en over smalle paadjes door de bossen. Op plaatsen waar je het niet verwacht, stonden er dan ook weer huisjes van God en iedereen verlaten, in the middle of nowhere. Winkeltjes, eettentjes in huisjes van golfplaten of houten planken, honden, katten en ook de koeien liepen er los rond. Heel bijzonder.....

We reden eerst naar het adres waar we de kaartjes moesten kopen. De enige plek in Siem Reap waar je kaartjes kunt krijgen, ik geloof wel 50 loketten, waar je een kaartje voor 1,3 of 7 dagen kon kopen. Er werd een foto van je gemaakt en die kwam op je kaartje, zodat je je kaartje niet aan een ander kon geven. Bij iedere tempel moest je je kaartje laten zien.

De eerste tempel die we gingen bezichtigen was Angkor Wat, de bekendste, daarna naar Bayon, gelegen in Angkor Thom en tot slot Ta Prohm, een tempel waar de natuur zich in laat gelden en bomen vergroeid zijn met de restanten van de tempel. Daar is ook de film Tomb Raider opgenomen.

We wisten niet wat we konden verwachten, maar het waren allemaal restanten en overblijfselen van tempels uit de 10-12e eeuw. Deze werden pas ontdekt na 1995 en worden sindsdien in oude staat terug gebracht, voor zo ver mogelijk. Tussen de bezoeken naar de tempels verplaatsten we ons met de mountainbike en reden dan door de bossen naar de volgende tempel. Onze gids was een enthousiaste jongeman, die veel kennis van zaken had en dit ook erg graag wilde delen. Voor de lunch hebben we twee tempels bezocht, waarna we om 13.00 uur heerlijk geluncht hebben midden in de bossen bij een lokaal tentje. Het gezelschap was leuk en verhalen konden uitgewisseld worden.

Tot slot hebben we nog een tempel bezichtigd en zijn vervolgens weer terug naar het beginpunt gereden, zo’n 35 km in totaal. Tot een uur of 11.00 was het goed te doen, maar toen daarna de zon doorkwam, was het echt afzien en vreselijk warm. Ondanks dat hadden we het niet willen missen en hebben we een geweldige dag gehad.

Ingang tempelAngkor Wat voorkantRelief Angkor ThomNog een reliefweinig geschonden beeldjeTa PnohmBinnenplaats Ta PnohmBomen groeien door de tempel heenGroepsfoto

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemarie en Frans:
    14 juni 2018
    Wat n reis zeg! Heel bijzonder. Mooie foto's ook.
  2. Fred de Bruijn:
    14 juni 2018
    nog veel plezier de rest van jullie vakantie.
  3. Ruud en Toontje:
    14 juni 2018
    We zijn benieuwd naar nog meer verhalen bij alle mooie foto’s.
    Nog een paar nachten, hopelijk iets langer uitslapen en dan zijn jullie alweer op de terugreis.
    Fijne dagen, rust uit voor de lange vliegreis. Veilige thuiskomst!
  4. Gerda:
    14 juni 2018
    Ik zal jullie verhalen nog gaan missen!! Alvast een goeie terugvlucht gewenst.