13-06-2018 Van Kampong Thom naar Siem Reap

13 juni 2018 - Siem Reap, Cambodja

Oudste brug over weg Phnom Phen-Siem Reap (1000 n Chr)Brug 3Sonalong Village HotelWar Remnant Museum Siem ReapLandmijnen, nog steeds een probleemCambodja oorlogSugar Palm Restaurant, Siem ReapWokgroenten met kip, Spare Ribs

Omdat we de excursie van vandaag gisteren aan het eind van de middag hebben gedaan, vertrokken we vanmorgen om 8.00 uur voor een rit van 2,5 uur naar Siem Reap, onze eindbestemming.

We arriveerden er tegen 10.30 uur en werden ontvangen door een plaatselijke reisagent. Voor we met hem in gesprek gingen, namen we afscheid van Oun, onze betrouwbare, goede chauffeur, en beloofden hem, mochten we ooit nog een in keer in Cambodja komen, we hem als chauffeur zouden boeken.

De reisagent kwam even kennismaken en ons wat informatie over de komende dagen geven. Al pratend besloten we alsnog een extra fietstour naar Angkor Wat te maken, omdat we denken dat we dan meer zien en horen dan wanneer we zelf, zoals het plan was, rond zouden fietsen. Hij zou dit voor ons gaan regelen, vertelde dat het vertrek waarschijnlijk om 8.00 uur zou zijn, maar dat bleek na boeking 7.00 uur te zijn.....vooruit dan maar nog een keertje!

Op vrijdag is er nog een dagtocht, maar dan vertrekken we pas tussen 8.00-8.30 uur, uitslapen dus........ We besluiten op zaterdag niks meer te plannen en echt als “rustdag” te gebruiken voor zover we dat kunnen.

Nadat we onze koffers op de kamer gezet hadden, zorgde een van de mensen van het hotel dat we een fiets konden huren en gingen we op pad om Siem Reap te bekijken. We startten om de hoek bij het hotel met een broodje en een kop (voor mij koude) koffie, bekeken de kaart en besloten richting Angkor Wat te fietsen. Het was erg warm, de zon scheen en we waren erg blij dat we dit op de fiets en niet lopend hoefden te doen. Ruim 1 km voor Angkor Wat mochten we zonder kaartje niet verder. Daarom draaiden we om en gingen ter onderbreking een keer extra koude koffie drinken en even in de airco bijkomen van de hitte. Overal waar je komt, is er WiFi en kun je de code krijgen, dus dat is altijd prettig.

Op de plattegrond vond Joost een Oorlogsmuseum en we besloten daar een kijkje te gaan nemen. Het lag bij de ingang van Angkor Wat waar we voor de tempel niet verder mochten, maar voor het museum rechtsaf een weg in konden rijden. Het bleek een museum in de openlucht te zijn waar de nodige overblijfselen zoals bommenwerpers, landmijnen, granaten en andere oorlogsmaterieel uitgestald stond. Tevens kon je er het verhaal lezen over de oorlog van Cambodja tegen Vietnam, die na de oorlog met Pol Pot van 1979 tot eind 1998 duurde en ook veel slachtoffers heeft geeist. Dit stukje geschiedenis is zelfs bij Joost niet echt bekend.

We spraken met een oud soldaat, die als kind door de Rode Khmer tot kindsoldaat was opgeleid. In de oorlog tegen Vietnam is hij uiteindelijk op een landmijn gelopen en is een been kwijt geraakt. Deze man wil de toeristen zijn verhaal vertellen en hoopt dat het verhaal zo ook verspreid wordt.

Na het museum fietsten we naar het hotel en besloten we voor de eerste keer deze vakantie gebruik te maken van het zwembad. Met een drankje erbij was dat goed te doen en hebben we de dag afgesloten bij een restaurant in de straat van ons hotel.

1. Lies en Ton:
    13 juni 2018
    Dank je dat ons mee nam op deze prachtige reis. Als wij het lezen worden wij al moe van alle indrukken die je op doet. Dit is een vakantie waar je bij thuiskomst van moet bijkomen. Goede thuisreis en tot snel.
  2. Aag:
    13 juni 2018
    Nee, wist ik ook niet, Vietnam tegen Cambodja.....had Koen vast iets van geweten...Fijn dat er overal WiFi is, vandaar die snelle berichten. Nu nog even relaxen voor aanvang van de thuisreis lijkt me! Heel veel groetjes!
  3. Maarten Vreeburg:
    13 juni 2018
    Indrukwekkend lijkt me. Er over lezen of horen is toch anders dan daar zijn met al die tastbare zaken.

Goede thuisreis!