12-06-2018 Van Kratie naar Kampong Thom

12 juni 2018 - Kâmpóng Thum, Cambodja

wachten op de pontOversteekMet gids naar Sambor Prei KukResten van een tempel uit 600Tempel met 1 deurNog zo ietsFake deurDeze foto wilde de gids perse makenVleermuizen

Vanmorgen werden we om 8.00 uur opgehaald door onze chauffeur, Oun, om onze reis voort te zetten richting ons laatste hotel. Na vandaag nog een keer verkassen en dan blijven we tot en met zondag in hetzelfde hotel voor we naar huis vliegen.

De afstand die we vandaag moesten overbruggen was 185 km, niet zo veel, maar over de Cambodjaanse wegen, die door allerlei dorpjes gaan, kan dat toch wel lang duren. Vanuit Kratie reden we langs de Mekong rivier en zagen weer hoe de mensen op het platteland leven. Het landschap veranderde wel, we kwamen steeds meer tussen de rijstvelden te rijden. Ook kwamen we nu in een gebied waar niet alleen heel veel tempels stonden, maar waar we ook regelmatig moskeeën zagen. De vrouwen droegen ineens hoofddoeken of waren gesluierd en mannen hadden speciale hoedjes op. In dit deel van Cambodja woonden moslims en boeddhisten vredig samen.

Wat ook opviel was de enorme hoeveelheid scholen en de grote kinderschare bij de scholen, maar ook op straat.

Halverwege onze reis moesten we met de pont over. Hij stond helaas aan de overkant en het duurde wel een half uur voor we erop konden en nog een half uur voor we aan de overkant waren. Op de pont gingen wat auto’s, de nodige scooters en heel veel mannen, vrouwen en kinderen mee.

Tegen 12.45 uur kwamen we aan de rand van Kampomg Thom. Oun stelde voor eerst te gaan lunchen en wij nodigde hem uit met ons mee te eten. Hij aarzelde wat, maar durfde waarschijnlijk geen nee te zeggen, bescheiden en rustig als hij is. Oun is een fantastische chauffeur, rustig, betrouwbaar en zonder risico’s te nemen rijdt hij ons al vanaf zondag van hotel naar hotel.

Tijdens de lunch vroeg hij of we de excursie naar het oudste tempelcomplex in Cambodja, Sambor Prei Kuk, die voor morgenochtend gepland stond, vanmiddag al zouden willen doen. Voor ons geen probleem en hij regelde het met de gids.

Na de lunch brachten we eerst onze koffers naar het hotel, dat heel mooi verscholen ligt aan de rand van de stad. Weer een door Aiwa reizen goed uitgezochte locatie! We reden naar de overblijfselen van het tempelcomplex zo’n 30 kilometer buiten Kampong Thom, waar onze gids ons opwachtte en we met de fiets de bossen in reden. Hier zetten we op sommige plekken onze fietsen weg en liepen dan naar de te bezichtigen overblijfselen van tempels uit de 6e en 10e eeuw . Sommige details waren heel goed bewaard gebleven, maar veel was ook o.a. door bombardementen in de oorlog door de Amerikanen vernietigd. Op dit moment is het complex door Unesco als wereld erfgoed opgenomen en vinden er restauratiewerkzaamheden plaats die in 2020 klaar moeten zijn. In deze regio heeft Angkor Wat de grote naam, maar is Sambor Prei Kuk ouder en bestaat Angkor Wat volgens onze gids dankzij Sambor Prei Kuk. Na de rondleiding wilde Oun ons nog een boom laten zien waarin heel veel vleermuizen hingen. Hij vertelde dat het de enige boom in de omgeving was waar de vleermuizen in zaten.

Tegen 17.00 uur zat ook deze dag er weer op en hebben we in ons hotel iets lekkers gedronken en daarna gegeten. Morgen om 8.00 uur vertrekken we weer...

1. Susan:
    12 juni 2018
    Iedere dag vroeg uit de veren maar steeds de moeite waard met al die mooie uitstapjes. Geniet nog een paar dagen in jullie laatste hotel!
  2. Aag:
    12 juni 2018
    Jeetje, wat gaat de tijd vlug.....jullie vakantie nadert zijn einde!
    Geniet nog even van dit bijzonder land! Heel veel groetjes!
  3. Yvonne van Haren:
    12 juni 2018
    Geniet nog van de laatste dagen. En ik geniet hier van de mooie reisverhalen! Groetjes