2-6-2022 van Umea naar Muonio 565 km

2 juni 2022 - Muonio, Finland

Vannacht een nacht gehad die volgens onze begrippen geen nacht was…..het is niet of nauwelijks donker geworden. Desondanks goed geslapen alhoewel we allebei elke morgen al vroeg ( 7.00-7.30) wakker zijn of al een tijdje wakker liggen. Vanmorgen dus bijtijds aan het ontbijt en om 9.15 in de auto voor een lange reisdag. De zon scheen en heeft dat de hele dag gedaan, het werd zelfs 21 graden. De eerste helft van de reis verliep met redelijk wat vertraging door meerdere wegwerkzaamheden en daardoor langzaam rijdend verkeer, maar in de tweede helft van de reis was de weg weer bijna voor ons alleen. We reden nu richting Finland en kwamen door een streek met veel water, de Botnische Zee, meren, riviertjes, meer campings en ook hier overal vakantiehuisjes. Ook passeerden we de Poolcirkel waarbij in het gebied eromheen 1 dag per jaar de zon niet onder gaat en 1 dag per jaar de zon niet opkomt. Wij zitten nu in dat gebied en ervaren nu dat het in de avonden/ nachten maar heel even donker is en waar op 21 juni de zon niet onder gaat en het echt 24 uur licht is.  De Finse grens was onbemand, we konden zo doorrijden en al snel ging de klok 1 uur vooruit…….morgen naar Noorwegen en dan kan de klok weer terug gezet worden. We zagen al snel elanden in een wei lopen en moesten een aantal keren onderweg flink op de rem om onze snelheid te verminderen omdat er elanden overstaken of in de berm liepen te grazen. Al met al een reisdag waarin we geen tijd hadden eens te stoppen om iets te bekijken maar wel het een en ander mee gemaakt hebben.

1. Yvonne van Haren:
    2 juni 2022
    Mooie foto’s.
  2. Andre:
    3 juni 2022
    Wat een ervaring
  3. Dine:
    3 juni 2022
    Die elanden, wat grappig!! Mooie indrukken.