06-06-2018 Van Ho Chi Min stad naar Mekong delta

6 juni 2018 - Can Tho, Vietnam

LunchIn de tempelMarktkraamVrachtvervoerRoeiboot 1Roeiboot 2ByeLunch met garnalen

Vandaag worden  we voor een driedaagse trip door de Mekong Delta opgehaald. Daarom vroeg op en na het ontbijt uitgecheckt. De valpartij van gisteren heeft me wat blauwe plekken en de nodige spierpijn opgeleverd, de wondjes aan mijn vingers ontsteken gelukkig niet en zien er goed uit.

Voor 8.00 uur arriveerden Nam, onze gids, en Bo onze privé chauffeur, die ons op sleeptouw nemen tot de Cambodjaanse grens, waar we overgedragen worden aan een andere gids. Bo bleek een rustige en uitstekende chauffeur te zijn en Nam, 70 jaar en eigenlijk gepensioneerd, is een prettige man, die goed Engels spreekt en ontzettend veel weet te vertellen over zijn land.

Na anderhalf uur onderweg te zijn geweest, stopten we  even bij een “wegrestaurant” om de benen te strekken en van de toilet gebruik te maken. Hierna reden we door en wilde Nam ons een tempel laten zien van een nieuwe religie die in Vietnam in opkomst is. Het is een combinatie van 6 religies waaronder het boeddhisme, de leer van Confucius, het katholicisme en de islam. In de tempel waren van iedere religie herkenbare personen in muurschilderingen te zien en van ieder geloof werden ook onderdelen gebruikt in diensten.

Tegen 10.30  uur arriveerden we in Cai Be waar we met een watertaxi verder gingen over de Mekong Delta. We voeren langs drijvende marktkramen en bezochten een plaats waar allerlei rijstproducten zoals rijstcake en rijstpopcorn gemaakt werden en ze demonstreerden hoe dit in zijn werk ging. Na een lekker kopje thee, kochten we wat producten en werden we met de watertaxi naar een roeiboot gebracht.

De roeiboot werd door een vrouw bediend en zij voer ons door de nauwe kanalen van de Mekong Delta. We werden twee kilometer verder weer door onze watertaxi en gids opgepikt en naar een eiland gebracht. Hier maakten we met Nam een wandeling en liet hij ons een heleboel tropische fruitsoorten zien zoals: kokosnoten, bananen, lychees en nog veel meer soorten waarvan ik nog nooit gehoord heb en de namen ervan ook niet onthouden heb.

Door fruit te gaan verbouwen is het leven van de Vietnamese boer een stuk minder zwaar en veel prettiger geworden in vergelijking met het verbouwen van rijst. Bijna 70% van de bevolking leeft op het platteland en ontwikkelt zich niet verder dan boer, maar heeft nu met de fruitboom wel meer toekomst.

Na de wandeling werd ons een heerlijke en uitgebreide lunch voorgezet, waarna we met de watertaxi nog een boottocht van ruim 45 minuten gemaakt. Tijdens deze boottocht werd wel weer duidelijk dat men hier geen kaas gegeten heeft van afvalreiniging, scheiden van afval, rekening houden met het milieu etc. Het is echt een vieze bende op het water, langs het water en op de waterkant.

Voor we onze chauffeur weer zouden ontmoeten en naar ons hotel zouden rijden, wilde Nam ons nog even meenemen over de plaatselijke markt: groente, fruit, vlees, vis, slangen, kikkers, schildpadden het lag er allemaal weer uitgestald en het was een drukte van belang!

Toen we tegen 16.00 uur bij ons hotel aankwamen in Can Tho, de vijfde grote stad van Vietnam, bleek zich voor de deur ervan ook een versmarkt te bevinden.....

Morgen vertrekken we om 7.00 uur voor dag 2 in de Mekong Delta.

1. Geertje:
    6 juni 2018
    Wat een prachtige reis maken jullie. Ik geniet van jullie verhalen en foto’s. En volgens mij vinden jullie het eten erg lekker.
    Nog veel plezier
  2. Yvonne van Haren:
    6 juni 2018
    Genieten van je verhalen! Ben er bijna bij.
  3. Annette:
    7 juni 2018
    Prachtig om alles te lezen
  4. Hans:
    7 juni 2018