15-06-2018 Dagtocht naar het platteland

15 juni 2018 - Siem Reap, Cambodja

KlasjeSprinkhaanVarkenskop

PlattelandshuisOphaalbrugOnze groepLangs het waterLangs het waterLangs het waterLangs het waterPassantenWoonbootLangs de rivier, nu laag waterRijst

Vandaag onze laatste excursie waarvoor we tussen 8.00-8.30 uur opgehaald zouden worden. Daarom om 6.45 uur weer opgestaan, ontbeten en vervolgens een half uurtje moeten wachten voor we opgehaald werden. Samen met ons ging nog een stel mee, een Schot, woonachtig in Engeland, en zijn Chinese, maar in Engeland geboren vriendin. Ze waren erg gezellig en we hadden genoeg met elkaar te bespreken van (natuurlijk) voetbal, tot de Brexit en gelegaliseerde hasj en wiet.

De dagtocht zou ons kennis laten maken met het leven op het platteland. Onze gids nam ons mee naar zijn geboortedorp waar we met de bus naar toegingen en waar we met de fiets een tocht zouden maken. We startten bij zijn ouders, zijn vader was fietsenmaker en zijn moeder stond s morgens al om 4.00 uur op om voor de schoolgaande jeugd een ontbijt te koken en te verkopen. Dit was een rendabele bezigheid want de school was recht tegenover hun huis. Onze gids vertelde dat hij de jongste van 11 kinderen was, waarvan er nu nog 4 in leven waren. De andere 7 waren mede vanwege de slechte gezondheidszorg overleden.

We brachten een bezoek aan de lagere school, die tegenwoordig bestond uit 10 klaslokalen, waar gemiddeld 50-60 kinderen les kregen van 1 leerkracht. Er was een ochtendklas van 7.00-11.00 uur en een middagklas van 13.00-17.00 uur. Een leerkracht geeft zo per dag les aan 100-120 kinderen! Er wordt nog op een lei geschreven en klassikaal vanaf het bord gezamenlijk hardop gelezen. Er wordt 45 minuten les gegeven en vervolgens gaan de kinderen 15 minuten naar buiten. Geen computers, geen airco, geen lampen.....geen stakende leerkrachten;)

We vervolgden onze tocht op de fiets naar de lokale markt waar de mensen uit het dorp en omstreken hun eigen groente, fruit, vis en vlees te koop aanboden. Deze markt is iedere dag van 4.00-11.00 uur ‘s morgens en is een manier om een inkomen te hebben. We zagen weer al het fruit, de vele groentes, rauwe vis, levende vis, varkenskoppen, sprinkhanen en nog veel meer. Na de markt reden we terug naar de bus en vervolgden we onze reis naar het drijvende dorp Kampong Khleang. Dit dorp ligt aan de rand van een groot meer. In het regenseizoen kan het water wel twee meter of meer stijgen en daarom zijn in dit dorp de huizen gebouwd op soms wel 5 meter hoge palen en tevens op vaten waardoor de huizen bij een hoge waterstand droog blijven. Het was een heel bijzonder gezicht , huizen waarvan de eerste verdieping soms pas begon op 5 meter boven de grond en waarvoor je minstens twee of drie trappen moest beklimmen voor je er was. Ook hier viel mij het primitieve leven weer op en is dat wel wat me het meest bijblijft als ik terug kijk naar de afgelopen weken.

Na een boottocht van anderhalf uur naar het meer langs veel huizen op palen of “woonboten” keerden we terug naar de bus en reden we naar Siem Reap.

Een mooie dag met weer veel nieuwe indrukken en goed gezelschap, een mooie afsluiter van alle tripjes die we gemaakt hebben. Morgen nog een dag om af te kicken.....

1. Annemarie en Frans:
    En uit te slapen haha.
    Bedankt dat we via deze weg mee konden reizen.
    Goede reis terug!!
  2. Els:
    15 juni 2018
    een hele mooie en actieve reis hebben jullie gemaakt Yvonne, mooie indrukken op foto's vastgelegd en waardoor ik met enige heimwee heb meegereisd..
    Een goede laatste rustdag en daarna een behouden terugreis.. tot volgende week!
    met groet,
  3. Jenny:
    15 juni 2018
    Erg leuk om jullie reis weer op deze manier te kunnen volgen. Mooie verhalen en foto’s. Bijzondere ervaring denk ik. Alvast een hele goede terugreis gewenst!
  4. Priska:
    15 juni 2018
    Ik heb een beetje met jullie mee kunnen reizen de afgelopen tijd; heel leuk en een mooie indruk gekregen! Goede reis terug en jopelijk kunnen jullie weer wennen aan Nederland en de cultuurschok!
  5. Aag:
    15 juni 2018
    Wat een bijzondere reis en wat hebben jullie veel gezien....... Goede thuisreis, even bijkomen en dan die vele indrukken verwerken. Het was erg leuk om een beetje mee te reizen!
  6. Arno Claassen:
    15 juni 2018
    Een prachtige reis hebben jullie gemaakt..nog een dagje rusten en inderdaad afkicken voor je weer viet op Nederlandse bodem zet. Dank dat we met jullie mee mochten liften. Ik heb er van genoten. Goeie reis terug.!
  7. Andre:
    15 juni 2018
    Wat een andere wereld, door jullie ogen heel anders dan via tv beelden. Wel thuis