11-06-2018 Dagtocht in Kratie

11 juni 2018 - Kratie, Cambodja

RijstwijnHuis langs Mekong2-e trap naar boven van de drieUittzicht boven

MonnikkenMet boot naar zoetwater dolfijnenDolfijnNog eenEn nog eenTempel van buiten100 kolommen tempelSoftshell turtleNoedel fabriekje

Om 9.00 uur werden we opgehaald door onze chauffeur, Oun, en een plaatselijke gids, Ben met wie we vandaag een tocht langs de dorpen van de Mekong Rivier gaan maken. De informatie  die we over deze dag van de reisagente in Phnom Penh hadden gekregen, bleek niet hetzelfde te zijn als wat Ben ons vertelde. Geen probleem wat ons betreft, we zijn heel flexibel.

We startten met een bezoekje aan een local die bamboe gevuld met plakrijst en vis, een lekkernij in Cambodja, maakte en verkocht. We vervolgden onze rit op vooral onverharde en hele hobbelige wegen door de dorpjes waar de bewoners leefden van de visserij en rijstverbouw. Huizen die ook hier op hoge palen staan ivm eventuele overstromingen in het regenseizoen. De ruimtes onder de huizen worden voor van alles gebruikt: als opslag, als keuken, als vuilstort, voor de koeien, regelmatig zien we er ook tweepersoons houten of bamboe bedden zonder matras staan. Ook de hangmatten niet te vergeten. In de hitte van hier is het goed toeven in de schaduw onder de huizen. WiFi, mobiele telefoontjes, TV is overal aanwezig. Stromend water, riolering, fatsoenlijke toiletten, douches zijn er niet.....zelfs in ons hotel hebben we al twee avonden geen warm water om te douchen.

We bezochten een van de vele pagodes, waarvoor we in dit geval drie steile, lange trappen moesten beklimmen om hem te bereiken. Daarna reden door naar een rijstwijn fabriekje om vervolgens met een bootje de Mekong Rivier op te gaan om de Irrawaddy dolfijn te spotten. Deze zoetwater dolfijnsoort wordt met uitroeien bedreigd maar via speciale regels vanuit de regering, mag er niet meer gevist worden in zijn leefomgeving en groeit het aantal langzaam aan weer. In dit gebied zouden er nu 92 leven en zo waar hebben wij er een stuk of 5 van redelijk dichtbij kunnen zien.

Na de boottocht gingen we bij een lokaal eettentje lunchen en bezochten daarna de grootste tempel van Cambodja, de tempel van de 100 kolommen,  waar ook 100 monniken opgeleid worden. Vanaf 10 jaar is het mogelijk door je ouders opgegeven te worden om als monnik of non opgeleid te worden. We zagen dan ook een aantal jongelui in uiteenlopende leeftijdscategorieën op het terrein rondlopen.

Op het terrein van de tempel was een project gestart om schildpadden, de softshell turtle, die met uitroeiing bedreigd worden, op te vangen, te verzorgen en daarna weer in de natuur terug te zetten. Nadat de eieren van de schildpadden uitgekomen zijn, worden de kleine schildpadden gedurende het eerste jaar verzorgd, omdat ze in die periode het kwetsbaarst zijn, en daarna worden ze weer terug gezet in de natuur. Op deze manier is de kans van overleving en behoud van deze soort het meest gewaarborgd. Dit project is door de monniken, de regering en sponsoren zowel lokaal als landelijk opgezet.

Aan het einde van de tour brachten we nog een bezoek aan een lokale rijstnoedel fabriek waar getoond werd hoe de rijstnoedels gemaakt werden. Een intensief proces van voorbereiden en zeer warm proces, bij open houtvuur, van de bereiding zelf.

Het was weer een dag vol indrukken van de manier waarop in dit land geleefd en gewerkt wordt. Door deze tour maar ook alle tours in Vietnam op deze manier te doen, dragen we bij aan het ondersteunen van de lokale bevolking, die door onze bezoeken iets extra’s verdienen. Ook onze chauffeurs en gidsen werken voor kleine lokale bedrijfjes, die op deze manier hun inkomsten kunnen krijgen.

1. Ruud en Toontje:
    11 juni 2018
    Wat zien jullie veel en maken jullie veel mee. Weinig rust zo te lezen.
    Hebben jullie last van de muggen? Dank zij t smeren, valt het misschien mee.
    Goeie dagen daar
    Ruud en Toontje
  2. Linda:
    13 juni 2018
    Wow wat een mooie indrukken weer! Leul om zulke mooie verhalen te lezen. Geniet nog even!!
  3. Eva / Aiwa Reizen:
    22 juni 2018
    Een duurzame reis dus dankzij jullie bijdrage aan de lokale bevolking.