10-06-2018 Van Phnom Penh naar Kratie

10 juni 2018 - Kratie, Cambodja

SamsaraMarktSpinnenSpreeuwen?Wandeling door KratieZonsondergang

Er staat vandaag een reisdag gepland. We moeten van Phnom Penh naar Kratie, een reis van ruim 250 km. Om 8.00 uur staat onze chauffeur, die de komende dagen voor vervoer zorgt en ons naar Siem Reap brengt, voor de deur. De koffers worden ingeladen en we vertrekken.

Ook al is het zondagmorgen en er geen file staat, is het toch al druk op straat, op de marktjes en in de eettentjes op de route die ons buiten de stad brengt. Aangezien Phnom Penh een grote stad is, duurt het zeker 45 minuten tot een uur voor we de stadsgrens gepasseerd zijn.

Buiten de stad rijden we door dorpjes waar het ook een drukte van belang is. We rijden door een gebied met veel rijstvelden en we zien hier voor het eerst ook veel koeien, die er overigens allemaal maar magertjes uitzien.

Ondanks dat wij vinden dat het lijkt alsof Cambodja wat rijker is, zien we op het platteland veel dorpjes waar, in onze ogen, ook veel armoede is. De huizen zijn van golfplaten of hout, staan op palen en vaak is de toegangstrap tot de eerste verdieping het mooist. Opvallend is wel dat we ook veel nieuwbouw huizen maar ook appartementencomplexen zien en dat er zelfs een, wat onze chauffeur benoemde, nieuwe stad gebouwd is. Deze is ommuurd en er staat een toegangshek bij de ingang.

De mensen in Cambodja vinden wij wat minder vriendelijk dan de Vietnamezen. Ze zijn wat kortaf, tonen weinig interessere en zijn wat stuurs in de omgang. Ook het Engels is minder dan in Vietnam.

We rijden door dorpen waar de hoofdweg waarover wij reden, geasfalteerd was, maar waar de zijstraten zandpaden waren, waar je tot je enkels in de blubber zakte vanwege de regen die ‘s nachts gevallen was. Ook moesten we over meerdere bruggen die van staal waren, maar waarvan het wegdek van hout was....Overal ook grote gezinnen met veel kinderen die op alle mogelijke manieren met z’n allen op stap gingen: in de laadklep van de auto, met 4 of 5 man op de brommer, het kan allemaal.

Onderweg stopte de chauffeur om ons bij een markt te laten zien dat daar gefrituurde spinnen verkocht werden en hoe deze met veel smaak door de mensen op gegeten werden brrrrrr....

Tijdens de rit was het moeilijk om mijn ogen open te houden en ik viel steeds in slaap, ondanks de vele bochten, hobbels en zelfs een stuk landweg.

Tegen 13.00 uur arriveerden we in ons hotel en konden meteen op onze kamer. Het hotel oogt goed maar is redelijk gedateerd. Goed genoeg voor ons, hoor, want zolang er airco is, zijn wij al tevreden. Het uitzicht op de rivier is wel heel mooi en de kamer is ook lekker ruim.

We hadden honger, gingen op zoek naar een geschikt restaurant en kwamen uit bij een soort familie gelegenheid waar ook de nodige locals zaten.

Daarna hebben we even door het dorpje gelopen en dat viel op het heetst van de dag niet mee. Een lekkere koude koffie gaf ons nog wat energie maar we hadden geen zin meer om nog iets te bekijken, mocht er al iets te bezichtigen zijn geweest. Daarom hebben we de rest van de middag niks bijzonders gedaan en wat uitgerust. Vlak naast ons hotel was een leuk eettentje en daar hebben we vanavond prima gegeten. Morgen hebben we een dagtour en gaan we de omgeving verder verkennen.

1. Maria rikkerink:
    10 juni 2018
    Mooi beschreven weer, maar heel vermoeiend ha ha .
  2. Anita:
    10 juni 2018
    Prachtige verslagen van jullie indrukwekkende reis Yvonne!
    Toch wel nog even vrij na je vakantie om bij te komen van je vakantie?
    Fijne tijd nog!